Viktiga punkter under 2019

Ja, det är ju naturligtvis svårt att säga något om, men en del “händelser” vet jag ju om.

Livet. Hälsan. Ekonomin.

 

  • Jag ska bli moster. Wow. Wow. Wow. Min syster är gravid, läs mer här! Ekonomiskt innebär det att jag ska börja med ett sparande till barnet (som barnet får till julklapp varje år).

  • Min dotter ska börja på förskolan.
    Troligtvis kommer både jag och min sambo att arbeta 80 procent. Jag har tidigare beskrivit vår ekonomi under föräldraledigheten här: länk till inlägg. När vår dotter i vår kommer börja förskolan så kommer vår ekonomi bli starkare. I och för sig tillkommer dagisavgift men vi kommer ha två stycken 80-procentslöner istället för att en av oss ska ha föräldrapenning.
    Dock risk för VAB!!

  • Vi fortsätter att amortera 4 562 kronor/månad på vårt bolån. Räntorna är på väg uppåt.. vilket kommer innebära mer i räntekostnader än förra året.

  • CSN-amorteringen har ökat från 573 kronor till 594 kronor.

  • Under år 2017 byggde jag och min sambo ett hus. Tomten måste färdigställas. I vår och sommar är det dags för nästa projekt; trädäcket. Vi vill även ha ett inglasat uterum men jag har fått hejda sambon; vi har inte hur mycket tid och pengar som helst. Uterummet kommer vi istället fokusera på efter några år. 

  • Jag vill satsa på att ha en ordentlig buffert för att på så sätt bli mer ekonomisk stabil. Det ska inte vara någon ekonomisk katastrof om det uppkommer någon oförutsedd utgift.

  • Kommer förmodligen få börja spara mer inför ett gemensamt bilköp med sambon. Under hösten 2018 började jag spara 500 kronor i månaden. Totalt på det sparkontot finns nu 1 500 kronor. Förmodligen kommer jag behöva steppa upp detta sparande.
    Vi får sätta oss tillsammans och titta på vad en önskvärd bil kan kosta och hur vi ska spara ihop till det, och om det eventuellt måste bli ett billån.
    Vi får även fundera över vad det blir för konsekvenser för mig av att han kommer ha den som pendlarbil till jobbet (jag cyklar i ur och skur!!). Jag har min ursprungsfamilj längre bort vilket innebär längre “familjeresor” för mig.

  • Jag har förhoppning om att åtminstone kunna spara någon tusenlapp i månaden till aktier, gärna mer.

  • Precis som varje år så ska utdelningarna återinvesteras (inte nödvändigtvis i samma bolag som delar ut).  

  • År 2019 blir det fokus på träning och hälsa. Konditionen efter graviditeten är inte som den har varit. Så fokus på kondition och att stärka framför allt ryggen.
    Simning 1 gång i veckan.
    Två konditionspass med avslutningen styrkedel i veckan i hemmagymmet.
    Cykla till och från jobbet (15-20 minuter enkel väg).
    Promenader så mycket som möjligt.
    Höja upp skrivbordet på jobbet för att stå minst 8 timmar/vecka.

  • I matväg ska grönsaker vara en större del av tallriken mot hur det är idag.
    Mycket fisk.
    Bli bättre på vegetariska alternativ.
    Äta sakta.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0