Gemensamma kostnader som föräldraledig

Jag och min sambo fick tidigare i år barn, vårt första barn. Som jag har hört innan så stämmer det att inkomsten blir betydligt mindre med föräldrapenning. Kanske särskilt märkbart om man dessutom är i vår situation och har ett nybyggt hus med relativt stora lån och saker som ska göras, framför allt utvändigt, som kostar. Även nya möbler och trädgårdsmaskiner m.m.  

 

 

Jag och min sambo ska dela lika på föräldradagarna. Vi bestämde oss för att vi betalar ett grundbelopp varje månad till hushållskassan, vilket är 5 000 kronor per person. Varje arbetad dag är sedan värd 300 kronor utöver grundbeloppet. Vilket alltså innebär att den som är föräldraledig på heltid betalar in grundbeloppet och den andre som arbetar betalar grundbeloppet plus 300 kronor multiplicerat med antalet arbetade dagar i månaden.
 

Jag tycker att det här har funkat bra då den som arbetar och får mer i inkomst än den som är föräldraledig betalar en större del under den perioden. Då följer kostnaden till hushållskassan till viss del flödet av inkomster under både "föräldraledighetsperioden" och "arbetarperioden", om ni förstår vad jag menar.

Hur har ni gjort med gemensamma kostnader under föräldraledighet? Spontana tankar med vårt upplägg?

Pappa Betalar?
2018-12-14 @ 20:31:19
URL: http://pappabetalar2018.blogspot.se

Hej!
Rent spontant känns det rätt galet att ni inte har gemensam ekonomi. Det spelar väl ingen roll vem som drar in mest eller minst till hushållet. Det viktiga är att ni och barnet mår bra.

Det var rent spontant.

Nu har jag inte läst några andra blogginlägg från dig så det kanske finns anledningar till att inte dela ekonomi!?

Vore kul att höra era tankar kring varför ni inte har gemensam ekonomi när ni verkar trivas tillräckligt bra med varandra för att få ett barn tillsammans.
Grattis till det.
Jag har två, en flicka och en pojke. Det bästa som hänt mig.

Mvh PB?

Svar: Tack för din kommentar. Jag kommer förmodligen skriva ett nytt inlägg om gemensam kassa m.m. för att reda ut lite mer/fundera vidare vad som är den bästa lösningen för oss.
pengarmoneypengar.blogg.se

Daniel

Att ha en gemensam kassa men även pengar som man kan vara spontan med är väl inte fel? En del övergår till att ha allt genemensamt och en del har en större del indivudellt och både varianterna verkar fungera.

Svar: Tack för din kommentar. Jag kommer förmodligen skriva ett nytt inlägg om gemensam kassa m.m. för att reda ut lite mer/fundera vidare vad som är den bästa lösningen för oss.
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0