Sparande till min dotter

I början av året blev jag mamma till en dotter (<3). I samband med min dotters namngivelse gav jag henne en klumpsumma om 4 000 kronor. 

 

Vilket konto passar bäst vid barnspar?
De olika kontona jag funderade på var ett isk-konto eller kapitalförsäkring. Jag valde till slut en kapitalförsäkring - barn hos Avanza.

 

Kortfattat kan man säga att med pengarna/aktierna/fonderna på ett isk-konto får barnet pengarna/aktierna så fort hon eller han fyller 18 år.

 

Med en kapitalförsäkring är min dotter förmånstagare men hon får automatiskt inte pengarna den dagen hon blir myndig, till skillnad mot ett isk-konto. Jag kan i detta fallet välja att hon ska få ta över kontot när hon är exempelvis 25 år.

 

 

 

Månadssparande eller enstaka insättningar?
Startskottet för sparandet var som sagt de 4 000 kronor som jag gav till henne i samband med namngivelsen. Jag kom på idén efter att jag fick reda på att mina svärföräldrar (dvs. min dotters farmor och farfar) sagt att de tänkt öppna ett sparkonto och då sätta in 4 000 kronor  till henne. Jag tänkte; “sparkonto?! 0 procent ränta!!?” Jag ville matcha detta beloppet plus eventuella andra presentpengar som svärföräldrarna sätter in på sparkontot och se hur stor skillnaden mellan vanligt sparkonto och aktie- och fondplaceringar blir. Men historia säger sitt - placeringar lönar sig i de flesta fallen (om man framför allt tänker långsiktigt vid placeringar).

Om jag enbart investerar 4 000 kronor till min dotter och låter portföljen jobba åt henne i 25 år skulle beloppet efter dessa år ligga på 17 167 kronor (enligt förutsättningarna nedan). Jag är säker på att svärföräldrarnas sparkonto inte klår detta.  

 

Från början hade jag tanken att jag bara skulle matcha de eventuella insättningarna som görs på hennes sparkonto, men jag har istället valt att månadsspara 200 kronor. Detta ger 2 400 kronor per år. Eventuellt att jag kommer sätta in lite extra vid speciella tillfällen.

 

 

 

Vilka placeringar?
Först och främst vill jag påbörja en “stabil” portfölj med aktier i flera olika bolag. De första köpen har därför blivit i fyra stycken olika investmentbolag, se nedan. Eventuellt kommer jag komplettera med Svolder inom kort.

 

Ett månadssparande om 200 kronor innebär att jag inte kommer kunna köpa aktier i alla bolag varje månad (aktier i Kinnevik och Investor kostar exempelvis över 300 kronor). Därför får det bli att det vissa månader inte blir något aktieköp till denna portfölj, tråkigt nog.

När portföljen sedan har en bred grund är jag beredd att “våga lite mer”. Kanske våga satsa mer på bolag som är i startfasen, men det får tiden utvisa.

 

 

 

Vad ska pengarna användas till?
Även om månadssparandet på 200 kronor inte kommer märkas jättemycket på min egna ekonomi så vill jag att min dotter ska bli väldigt glad för portföljen som hon senare kommer att få, inte att hon kommer nonchalera denna gåva. Tanken är att hon ska vara mogen för att få ta över portföljen. Jag vill inte att mitt barn som nybliven 18-åring ska få tillgång till de sparade pengar och kunna göra vad hon vill med dessa. Allting kanske ryker till fest? En bil? En resa? Ja, vad vet jag. Förhoppningen är ju såklart att jag ska få en ekonomisk stabil dotter. Även om hon skulle vara ekonomiskt medveten redan som 18-åring så känns det bra att jag, via kapitalförsäkringen, själv kan bestämma när hon ska ta över portföljen.

 

Jag skulle bli glad ifall pengarna används som insats till bostad - bostadsläget lär inte vara lätt om 25 år. Ifall min dotter väljer att sälja värdepapperna om 25 år kommer beloppet vara uppe i 153 084 kronor (med nedan bestämda faktorer)!!

 

 

 

 

Ännu gladare blir jag ifall portföljen fortsätter att arbeta för henne i ytterligare 25 år till, vilken jäkla effekt det blir på ett sparande i 50 år?! Se bild nedan. Kul ifall hon vill ha portföljen till att bara ta ut utdelningar.

 

 

 

 

Utveckling hittills?
Hittills har jag satt in 4 000 kronor plus att den första månadsinsättningen på 200 kronor har genomförts. Efter att courtagekostnader och avkastningsskatt är dragen är värdet på portföljen nu uppe i 4 230,70 kronor. Lite plus än så länge alltså!

 

 

 

 

 

Utdelning nästa år?
Med de aktier som är inköpta vid öppnandet av portföljen (5 stycken Industrivärden, 2 stycken Investor, 4 stycken Kinnevik och 11 stycken Latour) kommer min dotter nästa år få 109,25 kronor i utdelningar vid samma förutsättningar för utdelningarna som i år.

 

 

Till sist….
Utöver den här portföljen (som enbart jag sparar till) kommer min dotter eventuellt få ytterligare en portfölj. Då i form av att jag och hennes pappa sparar gemensamt till henne från barnbidraget. Detta är dock inte riktigt klart än..

 
 
Print screens är från Avanza.
Pappa betalar?
2018-08-04 @ 11:03:26
URL: http://pappabetalar2018.blogspot.com

Hej! Det där låter ju superbra. Tänk om en själv hade fått så mycket pengar vi sin 25 årsdag.
Stabilt med investmentbolag.
Jag sparar mest i fonder till barnen men har nyligen valt att börja sälja av sverigefonderna och köpa investmentbolag för den delen.
Mvh Pappa Betalar?

Svar: Hej! Ja, så tacksam man hade varit med den presenten vid 25årsåldern. Intressant att du gått över till att köpa investmentbolag istället, barnen kommer bli glada!
pengarmoneypengar.blogg.se

Prius
2018-08-14 @ 09:14:27
URL: http://priusinvest.blogspot.com/

Finns det någon särskild anledning att du inte lägger pengarna i samma konto som du har sparat barnbidraget? Eftersom 200 kr blir väldigt hackigt och om du vill spara för sig så undrar jag om inte 200 kr varje månad i Spiltan Aktiefond Investmentbolag, trots att avgiften är 0,24% per år vara värt det? Dessutom så går det att automatisera det hela och du slipper med handpåläggning + courtageavgifter vid köptillfället.

Svar: Jag svarar i ett eget blogginlägg inom de närmaste dagarna! Tack för din kommentar.
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0