Aktieportföljen

Nedan visas min portfölj. Den sammanlagda portföljen är idag värd 426 887 kronor.
 
Jag är dock ägare i två andra bolag som inte syns på Avanza och som inte är med i sammanställningen nedan. I nuläget vill jag inte gå in på ytterligare vilka dessa onoterade bolagen är. Värdet i det ena bolaget är 5 400 kronor (1,3 % av portföljen). Aktierna i det andra bolaget är värda 4 800 kronor (1,1 % av portföljen). 


 
 
 
Framtiden då? 
Den senaste tiden har Hennes & Mauritz varit portföljens sänke. Eftersom bolaget är en sån stor del av portföljen påverkar detta givetvis mycket. Inför framtiden ser jag dock på bolaget med optimism. Jag har förhoppning om att online ska gå riktigt bra för H&M. Dessutom tycker jag H&M Home och nya lanseringen av varumärket Arket är spännande. I framtiden kommer jag att öka i bolaget. Återhämtningen kan dock ta några år så det gäller att tänka långsiktligt. 
 
Jag avser även att öka i utländska bolag. För tillfället äger jag Coca Cola, Wal Mart, Kone, McDonalds och Johnson & Johnson. Tanken är att fortsätta köpa aktier i dessa bolag samt att även ta in något eller några andra utländska bolag. På så sätt sprids risken ännu mer. 
 
Hur många bolag är optimalt? Många olika bolag i portföljen innebär att mycket tid läggs ner på att följa dessa. Till slut kommer man till en gräns, tiden för att följa bolagen och läsa pressmeddelanden, delårsrapporter och så vidare kommer inte räcka till. Jag får därför vara observant på när jag når denna gräns. 
 
Men.. jag ska bygga hus (läs mer här) och kommer således inte att investera så mycket inom den närmaste framtiden. Jag gör så gott jag kan dock - blir det pengar över prioriterar jag aktieköp. 

 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0