Portföljfördelning

Listan nedan är sammanlagt för alla mina portföljer, det vill säga för den svenska portföljen, den utländska portföljen och tillväxtportföljen.

 
Skanska och H&M
Som ni ser är Skanska enskilt det största bolaget i portföljerna. Även Hennes & Mauritz är en stor del av mitt aktiekapital. Tillsammans utgör Skanska och H&M cirka ⅓ av portföljerna Fördelat på två bolag alltså, 34 procent!!
 
Frågan är om jag är bekväm med det? Har dessa bolag för stor del av det totala innehavet och måste jag i sådana fall göra något åt det? 
Skanska och H&M är två av mina äldsta bolag. Man kan säga att de tidigt utgjorde själva stommen i mitt aktieinnehav - de kändes som trygga och stabila investeringar. Speciellt Skanska har nu på senaste tiden, sedan mina första köp, gått upp väldigt mycket. Genom att aktiekurserna går upp kan det också innebära  att bolagen får en större andel i portföljerna.
 
Min tanke är att jag även i framtiden ska investera i både Skanska och H&M då och då. Ibland kanske det medför att andelen i portföljen blir ännu större än vad den är nu, lite större andel kan jag ändå tycka är okej. 


Ratos
Ja, vad ska jag säga om mitt rätt stora innehav i Ratos som är cirka 10 procent av den totala portföljen? Dessutom är jag ägare av Ratos preferensaktier. Utdelningen är jag glad för, det är en ganska stor del av mina totala utdelningar. Frågan är bara hur länge de kan ha den här utdelningen innan bolaget måste ta för mycket av sin sinande kassa? År 2014 höjdes utdelningen 0,25 kronor till 3,25 kronor/aktie, vilket även utdelningen för år 2015 blev. 

 

Aktiekursutvecklingen ses nedan, det har inte varit någon höjdare att äga aktien precis. I min investeringsprofil är jag rätt så ovillig att sälja ett bolag. Men i Ratos hade det kanske varit det bästa, har till och från tänkt på det länge. Nu tycker jag ändå att det finns lite mer hopp om bolaget, bland annat genom VD-bytet (Campbell mot Agervald som närmast kommer från Byggmax) samt köp i Oase Outdoors, Gudrun Sjödén och Plantagen. Oroväckande är bland annat Aibel...Jag känner att jag snart måste bestämma mig för om jag verkligen vill ha kvar Ratos. En möjlighet är ju i alla fall att sälja en del av innehavet. 

 

Bolag vars storlek är 1-3,5 % av portföljen
Många av mina innehav hamnar i den här kategorin. Tanken är att den procentuella fördelningen på dessa bolag ska höjas något samtidigt som topp 7 ska minskas. Detta ska göras inte genom försäljning av aktier (förutom kanske Ratos..) utan att jag ska försöka fördela ut nyinvesteringarna på bolagen i den här kategorin. Så skulle i alla fall resultatet bli i teorin (om allt annat lika), men hur det blir i verkligheten är en helt annan sak.

Tillväxtaktierna
I min tillväxtportfölj ryms än så länge eWork, Paradox och SOBI. Tanken är att köp ska göras för 500 kronor per månad i den här kategorin. Lite på chans, lite för att bredda innehaven så att portföljen inte bara ska innehålla "stabila" aktier. Ingen försäljning än - vad ska jag nöja mig med? 15-20 procent? Vad ska jag göra med vinsten vid försäljning? Köpa något annat jag tror kan växa till sig på relativt kort tid? Många funderingar, inget är riktigt klart här känner jag. Jag får återkomma. 

Avslutsningvis
Även om det känns som att mitt intresse tar väldigt mycket tid och tar mer tid än vad jag egentligen har möjlighet till (måste ju göra annat också) så är det värt det! För mig är det inga problem att fastna framför datorn eller mobiltelefonen ett antal timmar för att läsa om ekonomi. Det bästa är att det hittills har lönat sig med tanke på utdelningar och utveckling av aktiekurser. Ett dyrt nöje skulle man kunna säga men som förhoppningsvis bidrar till tidig frihet arbetsmässigt ifall jag skulle vilja det.  
 

Genom att försöka följa Aktiespararnas sju gyllene regler hoppas jag kunna ha en bra grund för att kunna bli fri tidigt i livet. Jag ska jobba med min portfölj utefter dessa förutsättningar. 

 



Mårtens investeringsblogg
2016-10-17 @ 07:18:39
URL: http://mbsmiljon.blogspot.com

Intressanta funderingar. Ratos ägde även jag tidigare men sålde som tur var före den största nedgången. Någonstans hoppas man ju att de får ordning på saker och ting igen och börjar leverera!

Svar: Så bra att du har sålt dina aktier i Ratos! Håller med, hoppas att bolaget kan leverera lite bättre så småningom.
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0