Ratos

Jag fick följande fråga från Kronan till Miljonen (blogglänk); “Hur går dina tankar kring Ratos just nu? Ökar du fortfarande eller behåller du enbart?”

Några dagar innan jag fick kommentaren hade jag köpt 11 stycken aktier i Ratos. Nedan ser ni min historik i Ratos. I början av år 2015 ser ni att jag både har sålt och köpt aktier. Detta är händelsen när jag överförde alla mina aktier från ett vanligt aktie- och fondkonto till ett ISK-konto.
 
 
Skärmavbild 2016-11-24 kl. 20.49.11.png
Ratos var ett av de första bolagen som jag köpte till min portfölj. En stark orsak var att jag ville ha spridning på bolagsinnehav för att på så sätt minska risken. Ratos hade och har ju en hel del olika bolag. Dessutom var direktavkastningen riktigt bra. En bra grund för min portfölj - trodde jag.
 

Som ni ser har aktiekursen en trend neråt. Ni vet säkert att Ratos haft en hel del problem med lönsamheten i vissa bolag, exempelvis Aibel. Som aktieägare har det inte varit jättekul att följa bolaget under de senaste åren.

 

Jag fortsätter ändå att köpa aktier i Ratos. Ibland känns det som att jag på något sätt har gift mig med bolaget. Tappar inte hoppet.

 

Min tro på bolaget har på senaste tiden blivit större än vad den har varit under det senaste året. Dels har VD:n bytts ut (Campbell mot Agervald), även om jag naturligtvis inte tycker att man kan skylla allt på Campbell. Några exitvinster har gjorts. Vi har även fått se några nya förvärv som åtminstone jag tycker ser lovande ut inför framtiden.


Det finns risk för utdelningssänkning. Jag är helt okej med det för att kanske på så sätt få bukt med en del problem som några av bolagen har.



Svaret på frågan är ja, jag fortsätter att köpa. Hur gör ni? 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0