Så blir mina utdelningar 2016

Nu har alla mina svenska bolag rapporterat sina utdelningar. Det är med en viss besvikelse som jag sammanfattar hur utdelningarna blir i år. Jag skulle gärna velat ha sett att inte så många sänkte sina utdelningar. 
 
Hennes & Mauritz: Oförändrad på 9,75 kr. 
Skanska: Ökning från 6,25 kr till 7,50 kr. 
ElectraGruppen: Sänkning från 5,25 kr till 4,25 kr. 
Ica Gruppen: Ökning från 9,50 kr till 10 kr.
NCC: Sänkning från 12 kr till 3 kr + tilldelning av NCC Housing-aktier.
Profilgruppen: Oförändrad på 0 kr.
Ratos B: Oförändrad på 3,25 kr.
Ratos pref: Oförändrad på 100 kr. 
Swedbank: Sänkning från 11,35 kr till 10,70 kr.
Industrivärden: Sänkning från 6,25 kr till 5 kr. 

Utöver dessa aktier äger jag även Coca Cola och Walmart. 
 
Under år 2016 räknar jag med att få utdelningar på totalt 12 400 kronor, netto räknat. Detta beräknat på antalet aktier jag har i nuläget i bolagen. Några till ska jag kunna köpa innan utdelningarna kommer. 
För år 2015 blev nettoutdelningarna 11 029 kronor. Ingen jättestor ökning om man tänker på att jag har köpt ganska mycket under sommaren, hösten och vintern. Mycket beror som sagt va på vissa utdelningssänkningar som jag inte hade hoppats på. 
Daniel
2016-02-21 @ 20:43:03
URL: http://danielinvesterar.blogspot.se

Oj, det var en tråkig utveckling på utdelningarna bortsett från Skanska. Stor höjning där!

Svar: Jag får vara glad för Skanska. Nej men, riktigt tråkigt med så många sänkningar, det påverkar mycket på totalutdelningarna.
pengarmoneypengar.blogg.se

Anders Pengaregn
2016-02-22 @ 11:09:26
URL: http://pengaregnet.blogspot.com

Hurra för Skanska!:) Hur tänker du angående de bolagen som sänker? Sitter du lugnt kvar i båten eller går du i säljtankar?

MvH Pengaregn

Svar: Skanska är bra! De bolag som sänker behåller jag. På något sätt så tror jag på dom långsiktigt.
pengarmoneypengar.blogg.se

Rikedom
2016-02-22 @ 17:18:32
URL: http://www.rikedom.blogg.se

Håller med ovanstående, synd med så många bolag som sänker utdelningarna. Tror du att bolagen levererar i framtiden så att det ändå är värt att ha kvar innehavet? Hur mycket tittar du på utdelningstillväxt?

/Rikedom

Svar: Jag kommer ha kvar mina innehav, jag tror att de kommer kunna leverera bra utdelningar i framtiden. Tyvärr har jag väl inte kollat så mycket på vad jag tror om utdelningstillväxt, men det är en grej som jag kommer ha med mig mer och mer när jag förbereder för aktieköp.
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0