Köp av ett onoterat företag

För första gången någonsin har jag köpt ett onoterat bolag. Sedan tidigare har jag bara varit ägare till onoterade bolag genom exempelvis Ratos, nu är första gången som det är ett direktägande.

 

Jag kommer inte gå in på exakt vilket företag det är jag har investerat i (vill inte röja min anonymitet, vet inte riktigt hur det fungerar med att ta ut listor på ägare av bolaget).

 

En stor risk - men sett på hela min portfölj: liten i sammanhanget
Min aktieportfölj är i det stora hela väldigt stabil tycker jag, med många storföretag som jag inte anser vara nära konkurs. Under en tid har den stabila aktieportföljen byggts upp, vilket nog är orsaken till risken med att köpa ett onoterat bolag kan tas. Företaget är litet och i princip bara i startgroparna för att utveckla sin verksamhet och testa på sina idéer ordentligt. Alltså inget bolag där verksamheten är “testad” ännu. Det får bära eller brista typ. Min insats i det onoterade bolaget är 1,2 % av min totala portfölj, rätt liten andel!

 

Med de nya ägarna får bolaget mer pengar att investera med för att på så sätt kunna komma igång med sin verksamhet fullt ut. Jag är medveten om att bolaget även i framtiden kommer att behöva ta in mer pengar för att på så sätt ha råd att bygga ut (det är i alla fall planen att företaget ska göra det). Vid den tidpunkten hoppas jag att även jag vill gå in med mer pengar för att på så sätt hjälpa företaget att kunna växa.
 
 
Investeraravdrag - deklarationen
Vad jag har kunnat utläsa på Skatteverkets hemsida så lämnar bolaget en kontrolluppgift på att investeringen har gjorts. Man har då rätt till ett investeraravdrag i inkomstdeklarationen.  Underlaget för avdraget blir hela beloppet man har investerat, sedan är maximalt investeringsavdrag halva detta beloppet. I deklarationen dras 30 % av detta halva belopp. För mig kommer jag få en skattereduktion på 720 kronor, se nedan.

 
 
Avdrag.jpg
Daniel
2016-12-03 @ 13:59:31
URL: http://https://danielinvesterar.blogspot.se

Du har blivit ett eget litet investmentbolag!

Svar: Så kul att se det på det sättet! :)
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0