Konsten att investera regelbundet

Genom det här inlägget hoppas jag kunna illustrera hur viktigt det är att köpa aktier då och då. För exemplet använder jag bolaget Handelsbanken.

Just nu har jag 81 stycken aktier i Handelsbanken, mitt GAV ligger på 105,51 kronor. Avkastningen ligger hittills på 2,64 %. Många av er kanske tycker att jag har en dålig avkastning, men jag ska visa att det kunde varit värre.

 

 
 
Jag började köpa aktier i bolaget den 15 mars. Vid det tillfället köpte jag 17 stycken aktier till kursen 115,70 kronor. Tänk om jag hade köpt alla 81 stycken aktierna som jag äger idag till den kursen? Då hade jag haft ett GAV på 115,70 kr (plus courtage) och legat några kronor minus per aktie.

Istället har jag, som ni kan se i grafen nedan, köpt aktier då och då sedan första köpet. Jag har köpt både på nivåer under 100 kronor men även över 100 kronor.

 

 

Jag kommer att fortsätta investera regelbundet både i Handelsbanken och i andra bolag. På så sätt kommer jag köpa både när kurserna är högre och när de är lägre. På lång sikt kommer det bli bra ändå tror jag. Jag vet att jag inte kan tajma marknaden, då passar den här strategin bra för mig.

Har du en liknande strategi?

Passiv Inkomst60
2016-08-12 @ 21:37:55
URL: http://passivinkomst60.blogspot.se/

Tjena, jag har också liknande ideer faktiskt. Omöjligt att tajma marknaden. :-)

Svar: Det blir bra på lång sikt, både för dig och mig! =)
pengarmoneypengar.blogg.se

jeweljulia.blogg.se
2016-08-13 @ 11:03:50
URL: http://jeweljulia.blogg.se/

Jag hittade hit genom "synas". Jag har precis börjat intressera mig för aktier, fonder och investeringar - så detta passade mig perfekt! Brukar du lyssna på några investment-poddar? Eftersom att jag är en rookie tycker jag feminvest är härlig att lyssna på, men även börspodden.

Svar: Kul att jag kunde nå ut till dig via "Synas", trodde ingen skulle nappa på det. Välkommen till min blogg, jag har skrivit ganska många år nu faktiskt. Jag lyssnar i princip enbart på PrataPengar-podden. Den kommer ut på måndagar, är rätt så basic faktiskt. Lycka till med ditt investerande!
pengarmoneypengar.blogg.se

Ida
2016-08-17 @ 08:18:01
URL: http://iiidaandersson.blogg.se

Shit vad intressant blogg! Jag har investerat i länsförsäkringar fastighetsfond- 12-13% upp sedan köp! :)

Svar: Tackar! Hoppas du vill fortsätta läsa. Bra att du har kommit igång med investeringarna =)
pengarmoneypengar.blogg.se

Daniel
2016-08-18 @ 13:47:00
URL: http://https://danielinvesterar.blogspot.se

Väl skrivet. Jag skulle själv gärna köpa oftare och i mindre poster, men det skulle ta för mycket tid (och kanske courtage) för mig.

Hmm, indexfond...

Svar: Tack så mycket!Jag förstår, tiden räcker inte alltid till.
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0