Vikten av månadssparande

Blev semestern dyr?
.. med resultatet av att annat sparande dessa sommarmånader är nästintill obefintligt?
Lär dig av läxan!

Hur eller hur ska ju den planerade semestern betalas. Jag föredrar dock att spara till semestern då och då – exempelvis direkt när lönen kommer varje månad. På så vis behöver jag inte spara lika mycket per månad jämfört med om jag bestämmer mig för att spara samma summa nån månad före kalaset ska betalas.

 

Den här sparplanen tillämpar jag på mycket annat, inte bara semestern. Exempelvis har jag sparande till nya glasögon, nya linser, teknikinköp och tandläkare som jag fyller på i varje månad. Detta även fastän jag vet att dessa inköp ligger några månader framåt i tiden.

 

 Det här är bara några av alla de olika sparkonton som jag har... 
 

Tanken är att jag ska kunna ha ett jämnt inflöde till Avanza och på så sätt kunna investera regelbundet (läs mer om regelbundet investerande här). På så sätt slipper jag månader där ett mindre belopp eller till och med 0 kronor investeras i aktier på grund av att jag tex har en resa att betala.

 

Håller ni med mig? Tillämpar du också månadssparande till lite större utgifter?
Kom gärna även med motargument för att inte göra på mitt sätt ;) 

Slimis
2016-08-30 @ 08:24:29
URL: http://slimis20.blogspot.se/

Tänker lite som dig :) Alltid bra med lite buffert till saker man behöver. Är ju inte roligt att behöva sälja av aktier man äger långsiktigt eller ta ett lån. Titta gärna in min sida :) Mvh Slimis

Svar: Jag håller med dig, likvida medel ska inte underskattas. Spännande med en ny blogg för mig. Ska ta en kik :)
pengarmoneypengar.blogg.se

Framtida Frihet
2016-08-31 @ 17:35:59
URL: http://framtidafrihet.blogspot.se/

Smart!

Jag har tänkt i liknande banor tidigare, men har i dagsläget inte gjort slag i saken och lagt upp det på följande sätt.

Vilken bank använder du? Jag har Swedbank och där kan man bara ha tre sparkonton utöver kontot kopplat till kortet, något som gör den här typen av upplägg lite svårt.

Svar: Som huvudbank använder jag Länsförsäkringar där jag har mitt buffertsparande. Resterande sparkonton har jag på HoistSpar. Banken har insättningsgaranti, fria uttag och 0,6 % i ränta. Skaffa konton där om du vill ha möjligheten till mer än tre sparkonton.
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0