Bolåneräntan sänkt med 9 000 kr/år!

Innan midsommar skrev jag på Twitter att jag funderar på att binda vårt bolån i tre år hos SEB med räntan 1,39 %. Då hade vi rörlig ränta hos vår gamla bank på 1,69 %. Skillnaden i räntekostnad per år skulle (med samma belåning) då bli 7 980 kronor. Inget att blunda för direkt. Det är mycket pengar.
 

Min sambo och jag fyllde i formuläret på SEB:s hemsida och väntade sedan på att banken skulle ringa upp. Vi tog även kontakt med vår nuvarande bank och bad om ett amorteringsunderlag (som vi hade läst oss till att SEB skulle behöva för att kunna godkänna vår överflyttning).

 

Vår bankman undrade förstås varför vi inte ville vara kvar på banken, om det var något vi var missnöjda med. Jag svarade att vi är jättenöjda men att vi fått erbjudande om lägre ränta, som skulle påverka vår räntekostnad med 7 980 kronor. Bankmannen föreslog då att banken skulle matcha den räntan och erbjöd 1,35 % i bunden ränta i tre år. Vi tackade ja.

 

 

 
 
 

Fördelar och nackdelar med bunden ränta

Under de här tre åren får vi bättre överblick över vår ekonomi. Eftersom vi bor i ett nybyggt hus med mycket att göra (och kosta på) ute på tomten så känns det på så sätt bra att vi vet mer hur mycket vi har att röra oss med varje månad. Det kan vara bra för oss att under en treårsperiod säkert veta vad vi kommer att betala per månad framöver.

Den rörliga räntan ska gå ner mycket för att komma ner till de 9 000 kronorna som vi i nuläget sparar in per år på att ha bunden ränta.

Vi har inga andra bestämmelser om att vi måste spara en viss summa varje år för att få ha den här räntan.

 

Lånet är nu bundet i tre år. Det gör såklart att vi får vissa begränsningar med att flytta över vårt bolån till annan bank ifall vi skulle vilja. Eller till och med om vi vill sälja huset. I sådana fall kommer vi få betala en ränteskillnadsersättning.

Vi kan inte heller extraamortera på vårt bolån utan att betala ränteskillnadsersättning. Detta har vi dock inga planer på då mycket av våra inkomster i nuläget går till att färdigställa tomten.

Jag har aldrig varit ett fan av att binda bolåneräntan. Flera gånger har jag läst och hört om att det lönar sig på lång sikt att ha kvar sin rörliga ränta därför att den historiskt sett har varit billigare än bunden ränta. Även en del av svaren på Twitter talade om att ”folk” tycker att man ska ha rörlig ränta.
 
 
Slimis
2019-07-03 @ 08:59:11

Får man fråga vilken husleveratör samt husmodell ni valde när ni byggde nytt hus? Är ni nöjda med valet? Mvh Slimis

Svar: Hej!Vi valde en modell från Eksjöhus som då hette Prio 2. Nu heter huset Prio 143 och är lite omarbetat. Vi är helnöjda med valet. Prio 2 var ett av de första husen som vi tittade på i kataloger, vi behövde inte titta på så många andra husmodeller innan vi bestämde oss! Vill du bygga?
pengarmoneypengar.blogg.se

Slimis
2019-08-17 @ 23:41:27

Hej igen. Ok jag ska titta lite närmare på huset ni valt :-) vi bor i en större bostadsrätt idag men funderar på hus i framtiden. Det känns som lyx med ett nytt hus då jag själv inte är så händig. Men det känns samtidigt som väldigt mycket pengar för ett boende. En fördel är väll att man slipper fastighetsskatt under många år, lite underhåll under en längre tid och låga driftkostnader. En fundering jag har. Kostar det mycket att fixa till trädgård och saker runt om på tomten? Sen är det väll mycket kostnader man inte tänker på kan jag tänka mig? Mvh Slimis

Svar: Hej!Jag tror att man slipper fastighetsskatten i 15 år när man bygger nytt numera. Bra fundering du har, att fixa till trädgården kostar en hel del. Mycket beror ju också på vad man kan göra själv. Fördelen är väl att det kan ta åtminstone två år eller mer att fixa iordning allt, då kan man ju spara under tiden man gör markarbeten. Förra sommaren gjorde vi själva en del av framsidan då vi la markstenar för garageuppfart och entrégång. Markstenarna kostade 45 000 kronor och annat material (makadam tror jag och stenmjöl) kostade kring 5 000 kr-10 000 kr. I år har vi byggt ett trädäck, har kostat lite under 30 000 kronor. Nu anlägger vi gräsmatta (betalar en grävmaskinist för det), men vet inte riktigt vad det kommer landa på. Vid nybygge är det exempelvis bygglov, kontrollansvarig, fiberanslutning m.m. som kostar som man kanske inte tänker på.
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0