Hur mycket pengar ska dottern få egentligen?

Jag och min sambo har ett gemensamt sparande till vår dotter. Fondportföljen och sparkontot har ett totalt värde av 22 900 kronor. I nuläget fördelas halva barnbidraget ut till hennes fondportfölj respektive sparkonto, medan andra halvan av barnbidraget går till vårt gemensamma konto för gemensamma utgifter. Nog om detta.

 

Mitt egna sparande till dottern
Det jag vill skriva om idag är istället att jag har ett eget sparande till min dotter, dottern som nu börjar närma sig två år. Startkapitalet var 4 000 kronor. Sedan har jag, efter att hon var ungefär ett halvår, månadssparat 200 kronor. Som 1 årspresent satte jag in 500 kronor extra. Jag har ännu inte bestämt om hon ska få en extra insättning som 2årspresent.

 

Värde och utveckling under året
Värdet är 13 254 kronor. I år har aktierna och fonderna gått upp ungefär 30 procent.

 

Utdelningar nästa år (allt annat lika)
Om man ser på antalet aktier som finns i min dotters portfölj kommer utdelningarna uppgå till 280 kronor nästa år (allt annat lika). Portföljen kommer därför att få tillskott med över en extra månadsinsättning (jag sparar ju 200 kronor i månaden).

 

När är nog?
Redan nu börjar jag känna att min dotter en dag kommer få väldigt mycket pengar (om man tänker på att vi kommer fortsätta spara till henne gemensamt också). Behöver jag verkligen spara mer till henne? Samtidigt.. 200 kronor i månaden för mig är inte mycket pengar att undvara, kan jag då använda dessa kronor så att min dotter får en väldigt bra start på vuxenlivet (hon kommer dock inte få de på sin 18-årsdag) så är det klart att jag vill det. Jag vill ju mitt barns bästa.

 

Min dotters innehav
Nedan ser ni de olika aktierna och fonderna som finns i min dotters portfölj. Kommentera gärna vad ni tycker om den och om det finns någon bransch eller land/region som borde finns med. 

 

 

 
Daniel

Ja, du har rätt, det kommer bli en hel del pengar om ni fortsätter så här.

Kan ni börja från hennes 18-årsdag och fundera på vad hon kommer behöva och sedan gå baklänges från där?

Flyttkostnader, körkort (kommer man behöva det 2040?), nöd-buffert, något mer? Insats för att köpa en egen lägenhet?

En annan aspekt är utifall det skulle bli fler barn i familjen, kan ni ge alla barn samma förutsättningar? Ska man ens bry sig om det?

Angående de olika innehaven, jag skulle nog personligen inte orka bry mig om någon annans portfölj så mycket och nöjt mig med att stoppa in i en globalfond eller Sverige-fond med låg avgift men det är verkligen helt upp till dig. Du verkar spritt ut pengarna mestadels i investmentbolag så riskspridningen finns där redan.

God Jul PengarMoneyPengar!

Svar: Hej!Tack för din kommentar.
Helst av allt skulle jag vilja att pengarna går till insats av lägenhet, känns som att det kan behövas en rejäl peng för det i framtiden (också beroende på ort/stad).

Om det blir fler barn i familjen tänker jag att han eller hon är förmånstagare i samma KF-konto, det vill säga att de kommer få dela på det. Dock kommer de ju inte tex köpa lägenhet samtidigt så på så sätt kan det ju bli svårt vid uttag. Men så rättvist som möjligt kan man ju sträva efter i alla fall!

Jag är helt tvärt om, det känns mer som att jag har koll på dotterns portfölj än min (kanske för att jag har fler innehav att hålla koll på?).

God jul och på återhörande år 2020!
pengarmoneypengar.blogg.se

Anonym
2019-12-29 @ 11:10:19

Hej, vi sparar hela barnbidraget till vår son som snart fyller 3 år. Utöver det sparar även hans farmor en slant om 500kr i månaden (dessa räknar jag inte med om ett tag när hon gått i pension, just nu jobbar hon som konsult och vill så gärna spara åt det enda barnbarnet). Han har 68tkr på sitt KF. Syftet med sparandet är insatsen till första boendet. Om priserna fortsätter växa som de gjort de senaste 10 åren så kommer en etta i Sthlm kosta ca 6msek. Min bedömning är att priserna kommer att stagnera ett tag och att samma utveckling kommer hända istället över en period om 20 år. Alltså att sonens etta kostar 6msek när han är 20 år gammal. En insats på 15% blir då 900tkr. Med den takten vi sparar nu borde han kunna få det beloppet från oss. Till körkort osv får han spara själv 🙂 han måste lära sig värdet av pengarna och vad jobb innebär.

Anonym
2019-12-29 @ 11:10:21

Hej, vi sparar hela barnbidraget till vår son som snart fyller 3 år. Utöver det sparar även hans farmor en slant om 500kr i månaden (dessa räknar jag inte med om ett tag när hon gått i pension, just nu jobbar hon som konsult och vill så gärna spara åt det enda barnbarnet). Han har 68tkr på sitt KF. Syftet med sparandet är insatsen till första boendet. Om priserna fortsätter växa som de gjort de senaste 10 åren så kommer en etta i Sthlm kosta ca 6msek. Min bedömning är att priserna kommer att stagnera ett tag och att samma utveckling kommer hända istället över en period om 20 år. Alltså att sonens etta kostar 6msek när han är 20 år gammal. En insats på 15% blir då 900tkr. Med den takten vi sparar nu borde han kunna få det beloppet från oss. Till körkort osv får han spara själv 🙂 han måste lära sig värdet av pengarna och vad jobb innebär.

Svar: Wow, där pratar vi om en välfylld portfölj som vuxen för sonen! Vad har ni köpt för aktier?
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0