Jag testar Lendify

Har ni hört talas om Lendify? Många av de bloggare och twittrare som jag följer har satt in pengar där för att få månatlig avkastning. På företagets hemsida presenteras deras idé på följande sätt: 

 

 

 

Då jag har läst så mycket om detta blev jag nyfiken och ville själv testa lite smått. Då det inte finns några "pengar över" för tillfället valde jag att få in extrapengar genom försäljning av saker på Tradera och därefter överföra dessa pengar till mitt Lendify-konto. Totalt blev det 825 kronor. Inte jättestora pengar egentligen men en bra början för att testa på hur det går till.

 

Autoinvestkonton och manuella konton
Som utlånare finns det autoinvestkonton och manuella konton. Det är bara att skicka in pengar till autoinvestkontot, välja vilken tidshorisont man vill ha (kort vs lång), välja om man vill återinvestera inbetalningarna eller inte så är man igång. Mina pengar matchas sedan mot en som vill låna pengarna. Fördelen med ett autoinvestkonto är helt klart att det finns en fond att få tillbaka utebliven amortering om det skulle skita sig med någon låntagare (dock ej utebliven ränta). Den möjligheten finns inte med ett manuellt konto.

 

Hur ser då återbetalningen ut?
Mina pengar är fördelade på fem stycken lån. Alla låntagarna ska för första gången betala amortering och ränta till slutet av februari. Spännande att se om alla kan betala tillbaka. Just nu är den genomsnittliga räntan för lånen 8,52 procent. I februari kommer jag (om alla betalar tillbaka i tid) få 5,86 kronor i ränta. Nedan ser ni även fördelningen av kreditklass och löptider. 

 

 
 
 
 Många bäckar små....
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0