Några extrema sparmånader - ökad chans till drömboendet

Som jag har skrivit innan så är jag och min sambo mitt uppe i husbygge. Mycket kapital går åt. Och som jag har kämpat för att få ihop insatsen.

I och med att jag har en del pengar låsta i min lägenhet så sparar jag kontanter frekvent även nu och har gjort så en tid tillbaka, för att på så sätt slippa så mycket som möjligt av ett dyrare lån vid sidan om som jag måste ta innan jag får ut kontanter för min lägenhet. Kan ju även vara så att lägenheten blir svårsåld och det därför dröjer innan jag får kontanter tillgängliga. Från och med mars i år och till och med augusti månads lön har jag lagt extra krut på boendesparandet igen. Sparande på 7 000 - 10 000 kronor per månad har gått direkt till husbygget! Från lönen i september och oktober kommer förmodligen cirka 7 000 kronor gå till bygget.

I tidigare perioder har jag också toksparat för att kunna få en bra skjuts i sparandet. Bland annat en tid innan jag köpte min bostadsrätt - våren/sommaren/hösten 2012 måste det ha varit. Jag har då haft siktet inställt på att kunna spara så mycket som möjligt, vilket gjort att jag har kunnat motivera mig inför att ha nästan totalt köpförbud.

Genom att göra några sådana race, speciellt i ung ålder, förbereder man sig på ett väldigt bra sätt inför exempelvis ett bostadsköp. För varje månad så ser man extremt stor skillnad på det sparade kapitalet - vilket också blir en motivationsfaktor till slut.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0