För snål (ekonomisk?!) för Spotify?

Musik är viktigt - det håller jag med om. Men hur ska man få tag i det? CD-skivor är verkligen förlegat. Jag äger ingen CD-spelare (den åkte ut från förrådet så sent som i somras, borde ha gjorts mycket tidigare) och ingen CD-freestyle att gå omkring med. Idag är det istället digitalt som gäller - en stor aktör är ju självklart Spotify. Tillgång till all världens musik! Antingen genom ett gratis-, premium- eller familjekonto.

Min sambo har, och hade innan vi blev tillsammans också, betalkonto på spotify. Jag har dock under hela tiden haft gratisversionen. Han har frågat ifall jag vill dela på kostnaden av ett familjekonto. Ett familjekonto kostar 149 kronor i månaden. Avrundat blir kostnaden för mig 75 kronor per månad.

Så här ser mina musikvanor ut
På jobbet lyssnar jag på youtube ibland. Stör mig inte jättemycket på reklamen. Hemma vid datorn använder jag spotify, men gratisversionen. Jag sitter inte så ofta vid datorn hemma och lyssnar inte på musik varje gång heller. Kanske 2-3 timmar i veckan via datorn. Hemma, i övrigt, så lyssnar jag ibland på poddar, men då genom Podcaster via min iPhone.

Om man tänker som ovan, att jag använder musik en del men nöjer mig med Youtube på jobbet (som är där jag lyssnar på musik mest) så borde jag vara nöjd med nuläget och inte haka på så att jag får en till fast kostnad.

Tycker jag att det är värt 900 kronor per år?
För att se om jag tycker något är värt att lägga pengar på, när det gäller månadskostnader, så brukar jag räkna ut hur mycket kostnaden blir per år. I det här fallet blir det 900 kronor. Nästan en tusenlapp känns väldigt mycket för bara musik (som jag kan få tillgång till gratis på annat sätt). Tänker man istället på 10 år (ifall månadskostnaden är densamma) blir det 9 000 kronor!

Sammanfattningsvis tycker jag att det i nuläget inte är värt det. MEN - jag är öppen för att omvärdera.

 

Betalar ni för Spotify? Hur mycket tycker ni man ska lyssna för att det ska vara värt kostnaden?

Daniel
2017-09-26 @ 21:44:09
URL: http://https://danielinvesterar.blogspot.se

Oj, är det så dyrt nu. Jag trodde det var 49 kronor i månaden.

Jag antar att det beror på hur man lyssnar på musik, men för mig funkar youtube bra. Jag har reklamblockers så jag kanske har mindre reklam än andra. Annars borde radio (på internet eller genom FM-bandet) också vara ett alternativ för lagom mycket skvalmusik.

Du får helt enkelt köpa en lådknopp i månaden istället för Spotify!

Svar: 49 kronor för studenter, 99 kronor för premium (en person) och 149 kronor för familj (upp till 6 personer). Billigast som är möjligt för mig är att dela abonnemang med sambon och då dela på kostnaden för 149 kronor. Just nu är det andra saker som lockar att betala för (nybygget är givetvis en stor del)!
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0