Konsumtion inför bebisankomst <3

Många kollegor frågar ifall jag och min sambo har börjat köpa något inför födseln av vårt barn. En av de “stora” sakerna är givetvis barnvagnen. Dessa kan köpas för hutlösa priser. En kollega berättade om en bekant som hade hittat en barnvagn för 13 000 kronor. “Ååå nej, aldrig!” tänker jag. Jag och min sambo har fått tag i en begagnad vagn för 1 500 kronor. Vi kommer köpa den av en släkting som har haft den till ett barn. Väldigt välskött och bra hjul. Det här innebär en kostnad på 750 kronor för mig (vi kommer dela på alla kostnader) istället för 6 500 kronor ifall vi skulle ha köpt en ny! Känns sååååå bra (behöver pengar till annat!!).

Jag tänker att vi fortsätter med att köpa resterande “stora” sakerna begagnade. Oftast upplever jag att prylarna är i väldigt bra skick och har tappat mycket i värde bara genom ett barns användande. Då tänker jag bland annat på babyskydd och spjälsäng. Just babyskyddet ska jag få köpa begagnat av en kollega (hon köpte den ny och har inte krockat med bilen).

Ös på med tips inför barnåren! Behövs verkligen alla produkter som marknadsförs? Är det någon idé att beställa hem de gratis “startpaket” som finns på olika sidor?
Dan
2017-11-03 @ 15:13:41

Kanske förlegat nowadays, men ett tips är att inte köpa mer i förväg än vad som behövs. Idéer, smak etc ändras. Köpa vartefter och styra prisnivåer då. Barnvagnen var ju kanon! Mycket kommer naturligt och mer eller mindre gratis, från släkt och vänner. Och barnet kan ha helt andra preferenser än vad man trodde. Dyrt blir det ändå hur man än gör;) Startpaket kan vara behäftade med diverse villkor osv så viss sållning är nog ett tips där också.
Ha en fin helg!
Dan

Erika
2017-11-04 @ 18:15:41

Hej! Grattis till blivande nytillskottet :-)

Vi köpte spjälsäng och skötbord begagnat, fick tag på dessa via "köp-&-sälj-sida" på facebook så att kika på såna sidor är ett hett tips! Något jag gillat med vår spjälsäng är att ena långsidan går att montera av, på så vis har jag kunnat ha spjälsängen bredvid min och lätt kunna dra över dottern till mig på natten utan att behöva ställa mig upp. Skötbordets madrass modifierade jag lite genom att klä in den i vaxduks-tyg, det som fanns som överdrag var i något prassligt "avtorkningsbart" material men det blev bara massa fläckar på det, vaxduken är bara att skölja av (lägger en handduk på så blir det bekvämare för dottern).

Vad gäller kläder så fick vi mängder i de små storlekarna som presenter när dottern föddes, så där hade jag inte behövt köpa särskilt mycket själv visade det sig. Nu när hon blivit några månader så har jag köpt kläder åt henne på t ex Kappahl, Lindex, Ellos och H&M, och då främst köpt bodies med omlottknäppning. Har klarat oss på ca 10 bodies per storlek, då har vi inte behövt tvätta mer än vanligt (men så har hon inte kräkts så mycket heller, då hade det nog gått fler...).

Med lite perspektiv så tycker jag att vi haft användning av vagn, spjälsäng, babynest, skötbord, babysitter och babyskydd av "större" grejer. Köpte bärsele, bärsjal och amningskudde men knappt använt något av det.

Jag beställde babyboxar från flera ställen, t ex Apotek Hjärtat, Lloyds apotek, Babyproffsen och Libero (kolla in babybox.se, där kan man beställa från flera på samma gång). Jag har nog använt ungefär hälften av grejerna i boxarna, och jag tyckte absolut att det var värt besväret med att beställa och hämta ut dem.

Wow, superlång kommentar här men men... :D stort lycka till med bebisen sen!

Spartacus
2017-11-19 @ 21:24:55
URL: http://tradevenue.se/Spartacus

S.k. klädbytardagar brukar anordnas här och där, där man kan köpa billiga, begagnade barnkläder. I så unga åldrar slits kläderna ju knappt så de är ofta nästan i nyskick fastän begagnat.Finns en del köp- och sälj sidor på Facebook man kan göra fynd via också.

Svar: Tack för tips! Ser ut som att vi kommer få det mesta av kläderna till en början av en släkting till mig, självklart kommer jag kompensera dom för det. Lär bli rejält mycket billigare än att köpa i affär iaf.
pengarmoneypengar.blogg.se

Anonym
2017-11-23 @ 15:35:53

Lägg pengar på bra babyskydd o även nästa bilstol. I övrigt behövs absolut inte en massa prylar av typen blöjhink o flaskvärmare mm. Gratispaketen var helt okej på min tid, om inte annat så innehöll de iaf några blöjor o det går ju åt :). Kom ihåg en bra barnförsäkring o spara pengarna ni ev funderar på att spendera på märkeskläder o dyl tills barnet blir en tonåring o är betydligt dyrare i drift, talar av egen erfarenhet :). Lycka till, fantastiskt med bebis ju! //Lisa, mamma till 15-åring




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0