Gör jag en ”Finanskvinnan”? SKA KÖPA BOSTAD!!!


 


 
 

Ni minns väl Finanskvinnan? En populär blogg som i februari förra året fick ett abrupt slut. Då meddelade hon nämligen att hon inte längre ska blogga. Orsaken var att hon hade gjort en stor privat investering, ett bostadsköp.

 

Jag kan nu meddela att även jag kommer göra mitt livs största affär. Efter att jag och min sambo har letat efter ny bostad att köpa i två-tre år är det äntligen dags! Vi har skrivit på ett kontrakt om att köpa en tomt. Planen är att bygga ett nytt hus. Kommer stå klart om mindre än ett år. Jag lovar att jag trots detta ska fortsätta blogga och investera i aktier.

 

Hur kommer det här påverka mig ekonomiskt?
Vi har hittills pratat med en bank och fått beviljat lånelöfte och byggnadskreditiv. Vi ska ta kontakt med minst en bank till och se vad de kan erbjuda.

 

Det här kommer förmodligen bli mitt absolut största köp i livet. Men jag har också förberett mig för husköp i många år nu;

 

- Dels köpte jag en bostadsrätt i början av 2013 som jag hoppas i alla fall har ökat lite i värde. Jag bor inte i någon storstad så därför förväntar jag mig inte någon jättestor ökning. Drömscenariot är att minst två stycken är intresserade och vill buda på lägenheten. Men jag är även nöjd med vad som kan bli utgångspriset, som troligtvis är högre än vad jag köpte bostaden för.

 

- Bostadsrätten har gjort att jag har haft en låg månadskostnad och därmed har kunnat amortera och spara mer per månad än vad jag kunna göra ifall jag hade hyrt en lägenhet. Bostadsrätten är nu belånad till strax under 50 procent av vad jag köpte den för. Jag träffade i ungefär samma veva som jag köpte bostadsrätten en kille som jag blev tillsammans med. Ett år efter det flyttade han in i min bostadsrätt. Otroligt billiga boendekostnader i och med att vi delade på avgiften (men inte amortering och ränta eftersom jag står kvar som ensam ägare till lägenheten). Även andra kostnader så som tv-kanaler, el och bredband har vi delat på vilket har underlättat för min privatekonomi.

 

-Jag har även, förutom amorteringen på bostadsrätten, sparat kontanter till framtida husköp sedan en tid tillbaka. När jag har ställt in mig på att köpa bostad ganska så nära inpå så tycker i alla fall jag att det är lättare att höja boendesparandet enormt. Det har blivit rejält mycket mindre shopping på sistone.

 

Jag och min sambo har bra förutsättningar för att, även efter nybygget, ha en bra ekonomi. Vi har båda fasta jobb med hyfsade löner. Jag har lägenhetslån sedan tidigare men som försvinner när bostadsrätten ska säljas. Båda har CSN-lån men de är inte så fasligt stora, mitt är cirka 110 000 kronor. Min sambo har en bil (som iofs verkar sluka en del pengar ibland).

 

Med ett nybyggt hus räknar vi med att driftkostnaderna kommer vara låga lång tid framöver. Det ger utrymme att spara ihop till en husbuffert att ta av när det sedan (om kanske 15-20-25 år?) blir dags för de stora renoveringarna. Även löpande underhåll kan komma att tas från husbufferten för att inte påverka månadssparandet till exempelvis aktier så mycket de månader som högre underhållskostnader kommer.

 

När det här projektet drar igång kommer fakturorna att trilla in löpande. Vi kommer ha ett byggnadskreditiv, vilket innebär att banken kommer betala våra räkningar och våra lån ökar med den kostnaden (som jag har fattat det som). De första fakturorna kommer vi dock att betala själva - så länge som vi har tillgängliga kontanter att betala med, jag har ju en del låst i bostadsrätten som jag inte får ut förrän jag har sålt den.

 

Och det  bästa (för mig som älskar aktier)? Jag kommer troligtvis inte behöva sälja EN ENDASTE AKTIE för att finansiera nybygget!! Jag är sjukt stolt över att jag kommer kunna behålla mina aktier som i nuläget har ett värde på cirka 420 000 kronor och samtidigt lägga in en stor insats på nybygget när jag är under 30 år. 

 

Tyvärr så kommer jag troligtvis få minska ner mitt fortsatta sparande till aktieinvesteringar några månader framöver. Lönen som kom nu i mars la jag till exempel ingenting på nysparande till aktier, satsningen blev istället på boendesparande. Jag kunde då spara 10 000 kronor dit. När jag och min sambo har vårt hus färdigt och jag har sålt min bostadsrätt kan det  bli möjligt att jag tar lite av pengarna från lägenhetsförsäljningen till aktieköp för att kompensera för en del uteblivna aktieinvesteringar.

 

Redovisning i nettoförmögenheten
Nettoförmögenheten redovisas vid varje månadsskifte. Jag har bestämt mig för att, när fakturorna betalas, sätta upp de beloppen på tillgångssidan i form av posten “Husbygge”. När jag och min sambo startar vårt byggnadskreditiv kommer jag sätta upp det lånet på skuldsidan under posten “Byggnadskreditiv”. Vid husbyggets slut kommer vi att värdera bostaden och göra om byggnadskreditivet till ett vanligt bolån, då blir det de posterna i nettoförmögenheten.
 
Totala kostnaderna (exklusive trädgården) kommer att landa på cirka 3 400 000 kronor. Mycket beroende på hur markarbete och fyll för att höja tomten blir, som vi inte vet än eftersom det inte har påbörjats än. Jag och min sambo kommer tillsammans gå in med en insats på mellan 600 000 kronor till 800 000 kronor. Vi kommer lägga in med lika mycket var. 
Daniel
2017-03-27 @ 20:51:39
URL: http://https://danielinvesterar.blogspot.se

Så spännande!

Jag har familj som byggt hus och det verkar vara många val. Vet du redan var eluttagen ska vara och vilka knoppar det ska vara på garderoberna?

Och det är så imponerande att vara så stabil i ekonomin fast ni inte jobbat så länge. Med tanke på priset låter det som att det blir det ett fint hus!

Svar: Tack! En del val har vi inte gjort än, tex var eluttagen ska vara, spottar i fönstersmygare m.m.Men de måste göras så småningom så vi har redan börjat fundera i alla fall. Blir ju en hel del val så vi vill vara så förberedda som möjligt.

Är helnöjd både med ekonomin och huset 8)
pengarmoneypengar.blogg.se

Snåldonna
2017-04-01 @ 07:42:19
URL: http://snldonna.blogg.se/

Grattis, låter som att ni har en bra plan!

Svar: Tack så mycket! Och tack för att du kommenterade. Nu har jag ännu en blogg att läsa.
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0