Sparkonton - vad tänka på?

När det kommer till sparkonton så är det några saker som jag absolut tycker ska finnas med i villkoren.

1) Insättningsgaranti. Definitivt det viktigaste. Om institutet du har pengarna hos går i konkurs innebär insättningsgarantin att staten går in och ger ersättning. Enligt Riksgälden kan ersättning fås på maximalt 950 000 kronor per person och institut. Har du mer pengar än så är det alltså viktigt att du sprider ut dom på flera olika institut.

2) Fria uttag. Du vet kanske inte alltid när du behöver pengarna. Eller så vet du att du behöver kunna plocka ut pengar då och då. Fria uttag hjälper dig.

3) Kostnadsfritt. Skönt att inte behöva tänka på någon avgift.

Mitt tips: de tre punkterna ovan är alltså de kriterier som ska finnas med vid räntesparande enligt mig. Den bank som jag har använt mig av i flera år är Hoist. De har insättningsgaranti, fria uttag och är gratis. Hoist.png

Hoist har kommit med två nyheter på senaste tiden;

En app: jag har nyss tankat hem den och varit inloggad några gånger. En fräsch och överskådlig app. Det går att se alla konton och summan på dessa. Dock saknar jag hur mycket ränta i kronor man har fått ihop på varje konto. Säkert sådant som vidareutvecklas och kommer senare.

Höjning av räntan: just nu är räntan på kontot flex (insättningsgaranti, fria uttag och kostnadsfritt) 0,6 % men höjs till 0,75 % den 6 december. Mycket mer än vad man får för ränta på sparkonton hos storbankerna. Särskilt om man inte vill binda kapitalet.

Även när sparräntan var högre än vad den är nu hos exempelvis storbankerna har Hoist alltid haft en högre ränta.

Nackdelen då?

Man kan inte betala räkningar via hoist. Du kan alltså inte “nå” pengarna direkt ifall något händer. En överföring tar en dag - så se till att ha pengar till åtminstone en liten bufferten på din vanliga bank.


P.s. Jag har inte blivit sponsrad av Hoist. Tycker bara de är riktigt bra helt enkelt och vill tipsa vidare till er.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0