IPS under ett prisbasbelopp

Är det några fler än jag som har ett IPS-sparande under ett prisbasbelopp? Jag sparar självklart inte längre i den formen i och med att avdraget på 12 000 kronor per år först sänkes till 1 800 kronor per år och nu har tagits bort helt. Inbetalningarna dit har blivit stoppade och jag började med ett nytt pensionssparande i ett isk. 
 
 
 
De som har ett gammalt IPS-sparande under ett prisbasbelopp kan nu ta ut dessa pengar. Jag har bett min bank göra det. Känns bra eftersom jag tror att avgifter m.m. säkert skulle ha ätit upp en del av mina pengar. Måste erkänna att jag inte har någon koll på min banks avgifter när det gäller IPS men jag har svårt att tro att det är gratis. 
 
I mitt fall har jag cirka 5 700 kronor på IPS-kontot som nu frigörs. Dessa pengar ska inte, som man kanske bör göra, in på mitt nya fondsparande i ISK på den banken, utan faktiskt agera som kontanter till nästa bostadsköp. 
 
Andra kanske tycker att dessa pengar fortfarande ska vara sparande till pensionen men jag resonerar så här: 
 
1) pengarna blir på något sätt ett pensionssparande i och med eventuell investering i större boende i framtiden. 
2) jag sparar redan väldigt mycket varje månad till aktieköp. Aktierna ska behållas så att jag har dom även när jag går i pension (förhoppningsvis i förtid, alltså innan 65 år, 67 år eller vilken pensionsålder vi nu har vid den tidpunkten). 
3) i sammantaget är 5 700 kronor ändå rätt lite om man ser över tid. 
Anders Pengaregn
2016-02-16 @ 23:06:54
URL: http://pengaregnet.blogspot.com

Spännande inlägg! Hur kollar man smidigast upp om man har IPS under ett prisbasbelopp?

MvH Pengaregn

Svar: Se utdelningsnissens kommentar! :)
pengarmoneypengar.blogg.se

Anonym
2016-02-17 @ 16:02:29
URL: http://www.rikedom.blogg.se

Bra val! På lång sikt är det en bra idé att satsa på boendet.
Ikväll ska jag maila till Avanza där jag har min IPS, endast 1 500 kr till 1 600 kr, men ändå :)

/Rikedom

Svar: Så tror jag också.
Hoppas att din önskan går igenom. Du får meddela sen hur det gick.
pengarmoneypengar.blogg.se

Utdelningsnissen
2016-02-17 @ 19:20:19
URL: http://utdelningnissen.blogspot.se/

Anders Pengaregn:

Kontakta din bank så kommer de kunna berätta om du har IPS hos dem, och sedan beloppet, skulle jag tro. Jag tror nämnligen inte alla banker visas på minpension.se utan endast SEB och Skandiabanken.

Pengarmoneypengar: Bra inlägg med ett bra tips till allmänheten! :)

Svar: Tack för din kommentar!
pengarmoneypengar.blogg.se

drommaren
2016-02-17 @ 22:39:18

Hej Moneypenny!

Min syn på pensionssparande har förändrats rätt mycket sedan jag först började arbeta för ca:15 år sedan. Då tyckte jag att det var väldigt viktigt att pensionsspara och det var bara något man skulle göra.

Nu delar jag inte längre upp sparande och pensionssparande utan ser det som samma sak. Jag har en buffert investerat och den ska förhoppningsvis växa tills den dagen jag känner för att börja plocka ut avkastning.Förhoppningsvis fortsätter den att växa även då :)

Tack för en bra blogg!

Svar: Hej!
Tack för din kommentar.
Jag delar din uppfattning, när jag började arbeta tyckte jag också det var viktigt att pensionsspara men har mer och mer tänkt att mitt aktiesparande faktiskt är pensionssparandet.

Ha en bra dag!
pengarmoneypengar.blogg.se

Anders Pengaregn
2016-02-18 @ 10:20:52
URL: http://pengaregnet.blogspot.com

Tack så mycket för svaret! Då blir det till att försöka på tag på Nordea då :)

Ha en fin dag!

MvH Pengaregn




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0