Förändring angående mitt bolån

Jag har tidigare skrivit i bloggen om att jag ville minska min amortering på bostadsrätten från 1 625 kr i månaden till 1 100 kr. Det blev dock inte riktigt som jag hade tänkt mig då jag hade förhoppning om att amorteringsminskningen skulle utföras redan vid dragningen i maj men när jag tittade på avin för bolånet som dras nu i juni så står det fortfarande 1 625 kr som amortering. Därför kontaktade jag banken och vi bestämde att jag ska amortera 800 kr från och med dragningen i juni istället. 
 

 
Det talas mycket i media, fikarummen och i hemmen om att svenskarna är överbelånade och borde amortera mer. Den situationen känner jag inte igen mig i vilket gör att jag inte har några problem med att sänka min amortering. Jag har en belåningsgrad på ungefär 50 % räknat på inköpspriset, det känns behagligt. 
 
 
 
 
Den största orsaken till att jag vill amortera mindre är för att jag vill kunna spara likvida medel till handpenning (10 % av bostadspriset) för kommande husköp. Jag är medveten om att det finns handpenningslån att ta till, men på något sätt så tycker jag inte att det känns "okej", jag vill åtminstone ha handpenningen själv.

Jag är också medveten om att jag får betala mer i boränta än vad jag får som intäktsränta när jag sätter motsvarande ränta på sparkontot, men jag anser att det är så marginellt så det är värt det. 
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0