Ändrad bolåneränta

På grund av Riksbankens besked om att sänka reporäntan har nu Länsförsäkringar sänkt sin bolåneränta. Från och med idag är 3-månadersräntan 2.20 %! 
 
Eftersom jag inte har förhandlat om min ränta (vilket jag SKA göra snart!!) är det alltså 2.20 % som gäller för mig då jag har ändringsdag av räntan 2014-11-01. Snart (när jag har förberett mig mer) ska jag ta kontakt med min bankman och begära att jag får rabatt på räntan. Jag är ändå nere på en skuldsättningsgrad på 55 % samtidigt som jag har en tillsvidareanställning, vilket bidrar till att banken har en väldigt säker utlåning till mig. 
 
 
Ett räkneexempel: Efter den här månadens amortering har jag 162 500 kr kvar i lån. Med en ränta på 2,20 % blir det en räntekostnad på 298 kr per månad. 

Vilken ränterabatt man kan få genom förhandling vet jag inte riktigt, men ner till 2 % skulle jag gärna vilja komma! Räntekostnaden per månad vid samma lån som ovan blir då 271 kr. 
 
Om man ser på räntekostnaden per månad blir det inte så stor skillnad men under ett år blir det en viss skillnad. När jag ska pruta gör jag det inte enbart för att förbättra min privatekonomi utan även principen - när jag har en så pass lågt belånad bostadsrätt borde jag få ett bra erbjudande från banken. Jag är trots allt inte en dyr kund för banken heller! 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0