Mina aktier som gått +100 %

Jag har några aktier som jag faktiskt har en avkastning på 100 procent eller mer på. Generellt kan man säga att det är sådana aktier som jag har ägt länge och som över tid har gått riktigt bra. Nedan följer vilka aktier det handlar om.
 
 
Coca Cola 

 
Det multinationella dryckesföretaget som producerar och säljer läsk, vatten, juice, te och kaffe (som jag starkt rekommenderar) har jag ägt ända sedan år 2014 med ett tilläggsköp år 2017. De första aktierna köpte jag på ett traditionellt aktie- och fondkonto och tilläggsköpet gjordes i en KF, varför två rader ovan på bilden finns vad gäller Coca Cola. 
 
Totalt upp 108 procent, inte helt fel, även om jag ser att kursen sackar efter mot indexet DJ USA. Jag avser att behålla aktierna för all framtid, om nu inget dramatiskt händer i mitt liv. Härliga utdelningar kommer varje kvartal. 


________________________________________
 
Walmart

 
Detaljhandelskedjan med fysiska butiker samt e-handel har huserat i min aktieportfölj sedan slutet av år 2015 (i traditionellt aktie- och fondkonto). Precis som i Coca Cola har jag i Walmart gjort ett litet tilläggsköp, den här gången i mitten av år 2017. 

Mina Walmartaktier är troligtvis något som jag kommer behålla lång tid framöver, de får ligga kvar i byrålådan. 
 
________________________________________
  
Fortnox
 
 
I Fortnox har jag gjort köp 2 gånger. Det första köpet blev till kursen 74 kronor och det andra köpet blev till 120 kronor. Som alltid med bolag vars aktiekurs har ökat så hade man velat gå in tidigare. Så även för mig vad gäller Fortnox.
 
Jag fick genom en träff hos Aktiespararna nys om bolaget. Då låg aktiekursen lite över 30 kronor..... Men jag var i ett läge då jag inte hade så mycket pengar över för aktieköp (det var vid den tiden då jag och min sambo hade beställt/skrivit på papper för vårt husbygge). Eftersom courtaget är 19 kronor på Avanza för aktier på Nordic MTF så kunde jag inte heller köpa för bara någon tusenlapp (fast om jag hade gjort det så hade jag ändå gått plus om man ser på kursutvecklingen).
 
Fortnox har skyhögt P/E-tal (över 90) och det är många som på grund av det inte har velat köpa aktier. Jag tycker att bolaget har framtidspotential, men väljer att avvakta med att fylla på mer. Dels har jag inte så mycket pengar för aktieköp för tillfället och dels så väntar jag på reaktionen efter årsrapporten som kommer 12 februari.
 
________________________________________ 
 
 
Inzile
 
Inzile börsnoterades på First North sommaren 2019 och jag var med från början. Så himla häftigt! Företaget utvecklar fossilfria transportlösningar. Bland annat har Bring varit med och investerat 5 miljoner och beställt ett antal arbetsfordon.
 
Jag ser investeringen som en tillväxtaktie (jag har köpt aktierna till min tillväxtportfölj) med potential till att bli riktigt lyckad även i framtiden. Det ska bli oerhört spännande att höra hur den påbörjade försäljningen har gått. Det känns som att bara ett pressmeddelande kan verkligen höja kursen väldigt mycket likväl som aktiekursen kan pressas ner rejält.
 
Jag kan tänka mig att fylla på då och då i Inzile. Nästa årsrapport kommer 21 februari.
 
 
 ________________________________________


Paradox Interactive
 
Paradox Interactive är ett väldigt litet innehav för mig, mindre än 0,5 procent av totalt . Jag har köpt vid ett tillfälle. Om jag inte minns helt fel köpte jag strax efter börsnoteringen.
 
Efter mitt köp har jag egentligen inte gjort eller tänkt så mycket på aktierna, utan de har bara legat där i portföljen. Paradox är ett av de bolag som jag behöver titta mer på vid något tillfälle och ta ställning till om jag ska köpa fler aktier, behålla aktierna eller sälja aktierna. Vi får se helt enkelt. Bolaget presenterar sin årsrapport 18 februari.
 
 ________________________________________


Profilgruppen
 

Året var 2010. Så som jag minns det: jag och min syster satt hemma och tentapluggade. I en paus läste vi om investeringar (som hade blivit vårt stora gemensamma intresse vid den tiden). På vinnarlistan över aktier fanns Profilgruppen, vi kollade upp bolaget VÄLDIGT snabbt, köpte varsin post med aktier. År 2010 köptes aktierna på ett traditionellt aktie- och fondkonto. År 2014 förde jag över dessa aktier till ett ISK-konto istället.


Första köpet var egentligen dåligt på tre sätt:
  1. Vi borde ha kollat upp bolaget mer noggrant. 
  2. Vi var nybörjare vad gäller aktier (detta är mitt första aktieköp någonsin), borde alltså ha tittat på fler alternativ än bara ett bolag som vi hittat på vinnarlistan.
  3. Vi köpte varsin liten post (35 aktier). Courtaget på den tiden kostade oss 39 kronor.  
Nu flera år senare är köpet väldigt lyckat istället.
 
Efter mitt första köp (och överföringen till ISK-kontot) har det aldrig blivit något mer köp i bolaget.
 
Daniel

Intressant! Jag tycker om sådana här återblickar. Vet inte om du kommer gå igenom det som inte gått så bra också, eller du kanske är bättre än mig på det här.

Jag är glad att du inte brände dig på Profilgruppen. Jag tror många gör som dig, men köper något hajpat som sedan rasar och sedan aldrig mer handlar med aktier.

Coca Cola och Walmart är väl inte världens mest spännande bolag men så länge de gör sitt jobb så blir det i alla fall någon krona in. Jag hoppas att du inte råkar dricka Pepsi av misstag och skadar min vinst! (Jag äger också lite av Coca Cola men kom in senare och dyrare än dig).

Fortnox tog jag inte ens en titt på när alla pratade om det. Det var en miss, och när jag väl tog en titt för några månader sedan så visade det sig vara väldigt, väldigt dyrt.

Paradox är också en miss från min sida. De lanserades precis efter några jättesuccéer och jag var övertygad om att värderingen var överdriven (lätt att dra en linje från noll, genom en succé, hela vägen upp i himlen). Nu har de lyckats rätt bra det senaste året både med egen spelutveckling och med att publicera andras spel så jag hade fel, i alla fall på kort sikt. Underhållningsbranschen (filmer, spel, musik) kan svänga snabbt.

Inzile kände jag inte alls till. Hoppas det går bra för dem. Vi behöver fossilsnåla transportlösningar!

drommaren
2020-01-23 @ 17:01:40
URL: http://mot6miljoner.se

Fasen, jag skulle ha köpt Paradox tidigare. Jag minns att jag kollade noggrant på det bolaget när det introducerades på börsen men jag valde att stå utanför.

Kan tycka det känns lite skit efter att titta på dina grafer.

Grattis till fin utveckling!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0