Min "krigskassa"

Jag har ett sparkonto som jag har valt att döpa till "krigskassa". Det namnet har jag nog snott från någon ekonomibloggare, sorry, kommer inte ihåg vem dock. Själva krigskassan är till för att jag varje månad inte bara ska spara till mina kvartalsvisa aktieköp utan även spara till aktieköp jag ska göra när jag tycker att det antingen har uppkommit något köpläge eller på längre sikt när det blir någon börskrasch. 
 
Nu på våren när det är utdelningssäsong  så ökas krigskassan rätt rejält. Jag räknar med att få utdelningar på cirka 10 000 kr netto, vilket ökar på sparandet i likvida medel med det beloppet plus att jag gör nyinsättningar från lönen också.
 
Just nu är krigskassan 39 740 kr. Om man ser till vilket värde jag har i aktier (277 035 kr) så är krigskassan just nu 14,3 % av det värdet. 
 
Tanken är att jag ska spara så gott det går följande månader som kommer för att på så sätt få så mycket likvida medel som möjligt. Då känns en börskrasch inte lika oroväckande för mig. 
 
Hur tänker ni vad gäller att spara likvida medel kontra att investera pengarna direkt? 
 
Vardagsekonomen
2015-04-27 @ 11:19:16

Bra namn 😊. Jag har också en "krigskassa" vilket var väldigt bra i förra kraschen då SEB hade sin nyemission. Tack för en inspirerande blogg.

Svar: Härligt! Känns bra att det är fler som tänker långsiktigt med sina investeringar och förbereder för nedgång.
pengarmoneypengar.blogg.se

Rikedom
2015-04-27 @ 17:33:32
URL: http://www.rikedom.blogg.se

Bra nivåer som din krigskassa nu når upp till! Jag tänker att du gör rätt i som både investerar regelbundet men också att du sparar undan. Då kan du köpa in dig på olika nivåer men också vara beredd när det är riktigt riktigt fina köplägen.

Svar: Tack för stödet. Håller med dig, känns bra att även ha likvida medel "ifall".
pengarmoneypengar.blogg.se

Mårtens investeringsblogg
2015-04-28 @ 07:39:30
URL: http://mbsmiljon.blogspot.se

Inspirerande tanke. Det är ju ofta det som kan bli ett problem vid nedgång - bristen på kapital att gå in med! Jag har väl ca 12 000 kr just nu i likvida medel tänkt för aktieköp. Känns osäkert att gå in med dem nu, så kanske får bli början på en egen krigskassa :)

Svar: Precis, oftast känns det nog som att det inte finns de pengarna man vill ska finnas när det kommer ett köpläge. Med krigskassa så finns det iaf lite! Lycka till! =)
pengarmoneypengar.blogg.se

Carro
2015-04-28 @ 11:51:47

Jag har också en krigskassa på Sparkonto, de pengarna kan jag föra över direkt till ISK vid bra köplägen. Bra att ha snabba cash vid rätt tillfällen!

Svar: Bra, Carro! Jag hejar på dig och oss andra som har krigskassor.
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0