Att ha 40 år kvar till pensionen

I förra veckan råkade jag överhöra ett samtal mellan två kollegor. Den yngre kollegan (som är i min ålder) sa:

 

Min kollega syftade alltså på att pensionsåldern de senaste åren har höjts och höjts. Samtidigt som min kollega pratade om att det inte kommer bli så gott ställt från pensionsdagen och framåt. Det är ju allmänt känt att pensionsnivån kanske inte blir den man önskar sig eller hoppas på.

Jag är helt med på att en person inte är som jag (satsar på att kunna sluta jobba liiite tidigare). Det jag ändå gärna vill förmedla till andra är att DET GÅR, utan att tumma för mycket på livskvaliteten, att spara och investera för ett rikare pensionärsliv.

Det sorgliga är att min kollega nog bara accepterar läget som det är och inte direkt aktivt kommer göra något åt det. Jag har tidigare försökt prata investeringar med henne men då har hon svarat att hon är nöjd med de hundralapparna (500 kronor?) som hennes bankman placerar åt henne till pensionsspar.

Visst, om hon har 40 år på sig så kan det ändå bli ett riktigt fint sparande, men varför inte lägga i en växel redan nu då hon bor i bostadsrätt och inte har några barn?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0