Nettoförmögenhet för flera år

Nu har jag haft min blogg i måååånga år (kolla gärna igenom arkivet om ni orkar!!). Fördelen med bloggen är att jag tog tag i att redovisa en hel del i Excel som nu är jätteroligt att ha kvar. Nedan ser ni hur min nettoförmögenhet har förändrats från december 2014 till december 2018. Klicka på bilden så blir den större. 

 

Under 2015, 2016 och 2017 sparade jag sjukt mycket till vårt husbygge! Det var inte ovanligt att jag vissa månader förde över exempelvis 8 000 kronor till sparkontot för just hussparandet. Jag och min sambo hade ju ett hus i sikte vilket gjorde mig väldigt motiverad. Då visste vi inte vilken form boendet skulle ha; radhus, gammalt hus eller om vi skulle bygga nytt. Men det blev till slut ett nybygge – jag är oerhört glad att jag under många år sparade en hel del.

Under de här ”guldåren” levde jag väldigt billigt i bostadsrätt tillsammans med sambo, vilket gjorde att jag verkligen fick en bra ekonomisk grund som jag nu bygger vidare på. Under den här tiden köpte jag också en hel del aktier, vilket gör att jag nu får utdelningar från dessa som jag använder för att köpa ännu fler aktier som kommer ge ännu mer utdelningar... Ränta på ränta när det är som bäst.  

 

Den här billiga perioden syns verkligen i nettoförmögenheten då den ökade konstant. Även om det finns vissa avvikelser – tex när börsen har gått ner ”kraftigt” – så känns det ändå som att nettoförmögenheten har kommit igen på grund av allt nysparande jag kunde ha då.

 

I november 2017 sålde jag min lägenhet (köpt för 295 000 kronor och såld för 495 000 kronor). Här skrev jag mer om försäljningen. I samband med lägenhetsköpet så hade jag dock stora kostnader för husbygget och lite blandat som hör till att flytta.


I början på januari 2018 fick jag barn, vilket är främsta orsaken till att staplarna sviktar en del efter det. Det blir förstås stor skillnad när hushållet har en lön plus föräldrapenning istället för två löner. Dock kan jag konstatera att vi inte har köpt något ”dyrt” till barnet utan mycket har vi fått ärva/köpt begagnat och billigt eller till och med fått (vi har fått MASSOR av kläder bland annat). Hade vi inte haft den här möjligheten utan istället köpt nytt vad det gäller alla sakerna så hade det påverkat min nettoförmögenhet ännu mer negativt, förstås.

 

MILJONEN! När kommer jag passera den egentligen? 2019? 2020? Aldrig? Jag kan konstatera att min nettoförmögenhet kom över 900 000 kronor nu igen när jag sammanställde min ekonomi 31 januari i år. Mitt fokus just nu och vårmånaderna framöver kommer vara att spara kontanter till bygget av trädäck som ska påbörjas under våren i år. Detta kommer göra att ”sparkonton” i nettoförmögenhetssammanställningen kommer att öka på varefter lönerna kommer. Men, det kommer också medföra att när vi köper in material så kommer posten med sparkontot att minska. Jag har heller inga planer på att värdera upp posten ”Villa” i sammanställningen, även om det förhoppningsvis kommer att öka vårt värde på huset. Det ordentliga ”skuttet” uppåt kommer (förhoppningsvis) bli den dagen vi låter en mäklare värdera huset, vilket vi troligtvis kommer göra om något år när även gräsmattan är klar. Eller möjligen om fyra-fem år när vi även byggt ett uterum. Med det sagt så har jag inga förhoppningar om att jag ska nå miljonen under år 2019. Då är år 2020 mer troligt.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0