Fördelning av aktieportföljen


Nedan visas fördelningen av min aktieportfölj så som den såg ut nu vid månadsskiftet. 

 

 

Fokus på fler investmentföretag
Förut om åren har jag ägt två investmentbolag i min aktieportfölj – Ratos (tyvärr) och Industrivärden. För ett tag sedan tog jag beslutet att jag vill bredda min portfölj ännu mer och då med hjälp av att bland annat köpa fler investmentbolag. Så efter beslutet har det blivit köp av följande bolag:

 

-       Investor

-       Latour

-       Svolder

-       Kinnevik

 

Tanken är att jag i ganska stor grad ska fylla på i en del av dessa investmentbolag så att de ”nya” investmentbolagen blir en lite större del av portföljen.

 

Köp i befintliga bolag
Förutom påfyllning i de ”nya” investmentbolagen som jag skrev om ovan så är min avsikt att även fylla på i en del andra bolag som jag redan har i portföljen. I nuläget har jag inte analyserat klart vilka bolag det skulle kunna vara, men måste göra det under senvintern och våren eftersom jag nog kommer köpa en del då (bland annat på grund av utdelningarna som kommer, även om jag sparar en del till sommarens och höstens köp också). I vart fall så finns det en del bra kandidater, om deras bokslutskommunikéer ser bra ut.   

 

Ett bolag som är intressant är Fortnox. Bolaget är i nuläget 1,47 % av min portfölj. I bolaget har det blivit ett köp, vilket jag gjorde i september 2018. Dock känner jag att aktien är väldigt dyr – vilket den kanske har varit under en lång tid i och för sig. PE låg 31/1 enligt Börsdata på 67,5. Direktavkastningen är vid stängning 31/1 på 0,34 procent så det är inte för utdelningar som jag är intresserad av bolaget (även om det kanske kan bli högre utdelning om några år såklart). Historiken för omsättning/aktie och vinst/aktie ser bra ut (se nedan). Jag tror att det är ett bolag som kommer gå bra i framtiden. Väldigt positivt att kunderna kan erbjudas en hel del tjänster. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Köp i nya bolag

Essity? – Jag var med i en aktietävling under hösten och då valde jag Essity. Under tävlingsperioden så gick Essity ned med ungefär 1 procent. Jag har bara tittat lite snabbt på bolaget, kan vara en bra kandidat för ett nytt företag i portföljen. 

 

Något mer utländskt köp? Månadsutdelare har ju många bloggare och twittrare förespråkat. Ska jag hänga på det? Jag behöver läsa på lite mer innan jag tar några beslut. 

 

I övrigt så får jag hålla lite utkik. Är sugen på Swedish Match bland annat. 

 

Framtida försäljningar
Inom bygg äger jag Skanska (12,39 % av portföljen), NCC (2,93 %) och Bonava (2,77 %). Jag tycker att jag har en alldeles för hög andel inom byggbranschen. Därför funderar jag på att skala ner. Kanske blir försäljningar både i NCC och i Bonava? Skanska gillar jag mest av dessa tre bolagen och är ett av de bolagen som jag har haft längst i portföljen. Här nedan ser du köp och sälj för mig. Sälj är när jag har bytt kontoform från vanligt aktiekonto till ISK-konto. 

 

Hennes & Mauritz är ständigt en pågående ”huvudvärk”. Vad tusan ska man göra med bolaget egentligen? Jag sålde en del av mitt innehav i H&M i september förra året. Mest på grund av osäkerheten för hur det egentligen går för bolaget och att det finns konkurrenter som kanske kan ge mer för kunden. Hur ser jag på bolaget nu? Ja, bolaget finns med under rubriken ”framtida försäljningar” och då innebär det att jag är villig att sälja av ännu en till bit av mina aktier. Det skulle kunna ge mer avkastning både på lång och kort sikt om jag köper andra akter istället. 

 

 
Daniel

Vad händer egentligen med Ratos? Jag läser inget om dem längre. Är det bra eller dåligt?

Jag tänker behålla mina H&M som påminnelse att aldrig mer köpa aktier i ett företag jag inte förstår. Förhoppningsvis blir inte den läxan dyrare än den redan är.

drommaren
2019-02-20 @ 10:03:52
URL: http://www.mot6miljoner.se

Hej pengar moneypengar!

Jag minns när du inspirerade mig till att starta en egen blogg, det var under en tung period för mig när min mamma just dött och vi skulle hantera ett arv, jag och mina syskon.

Om jag inte minns fel så hade du kring 5-600 tusen i sparande då och när jag tittar nu så snuddar du miljonen, vilken resa alltså :)

Grymt jobbat!

När det gäller månadsutdelare så är jag en av dem som tycker att det funkar som ett alldeles utmärkt alternativ, påminner om fondsparande tycker jag. Man som vanligt viktigt att läsa på först vilket/vilka bolag du vill lägga dina surt förvärvade slantar!

Lycka till i fortsättningen!

Svar: Hej!Juste, jag kommer ihåg att du skrev om arvet. Kul att du har börjat blogga igen.
Tack för hejarop!
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0