Utrensning inför flytt (och lägenhetsförsäljning)

I slutet av året kommer min sambos och mitt nybygge vara klart. Vi går från 55 kvadratmeter till 150 kvadratmeter. Mängder med mer plats helt enkelt. Bara att skyffla in fler prylar efter flytten, eller hur går våra tankar egentligen?


__________

Ett ord som har hoppat runt i våra huvuden några månader nu är:

__________



Den senaste månaden har vi rensat ut en hel del saker som har funnits inne i lägenheten. Vi insåg inför lägenhetsförsäljning att vi har lite väl mycket grejer som både är synliga och som finns undangömda i skåp/lådor. Man vill ju inte att lägenheten ska se överbelamrad ut på bilder och visning - utan helst ska det se rymligt och luftigt ut, därför ville vi ta tag i alla våra saker. När vi varit mitt i utrensningen så har det såklart varit jobbigt, mycket ska gås igenom och tas beslut om. Många gånger har vi drömmande sagt
“man skulle vara minimalist”.

På senare tid har det låtit “vi är minimalister nu”. Vi har förändrats och tänker ofta på saker vi kan göra oss av med eller saker som vi avstår från att köpa just på grund av minimalist-tänket.

Både jag och min sambo vill att utrensningen ska fortsätta fram till flytt. Särskilt förrådet är det som är kvar att gå igenom. Tanken är att vi ska köra något pass på någon eller några timmar per gång då och då så att vi inte tröttnar. Delar upp saker i olika lådor, till exempel “spara”, “sälja”, “skänka” och “slänga”. På så vis blir det strukturerat. Dock kan man väl säga att förrådet är lite ångestladdat. Mycket av det vi tidigare inte vetat var vi ska göra av har säkert satts ner till just förrådet för att på så sätt skjuta på beslutet. Vår melodi får helt enkelt bli “lite i taget” så att det inte känns för övermäktigt.

Självklart kommer vi att behöva köpa in nya grejer, och framför allt möbler, till vårt nya hus. Tanken är att dessa inköp ska vara genomtänkta innan vi trycker på köpknappen eller drar våra bankkort.  

I en tid av ständig konsumtion och marknadsföring överallt är det spännande att gå mot minimalism!


__________


Bloggaren Rikedom har skrivit två intressanta inlägg om ämnet.
Läs dessa här och här        
       
__________




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0