Ligger snett i H&M

 
 
Som ni kan se här under så har mina köp inte varit särskilt lyckade i H&M, om man ser till hur kursen är i nuläget. Säljprickarna är för att jag har överfört gamla aktier från aktie- och fondkontot till ISK. Det har gjort att jag sålde samma antal aktier som jag köpte. Nu har jag alla aktier i min ISK.
 
 

Just nu ligger jag -23 % i bolaget. En riktig skitaffär med andra ord. Bolaget är dessutom det andra största bolaget i min portfölj, vilket gör att avkastningen på denna aktie till stor del påverkar totala avkastningen för min portfölj.

Aktien har haft det tufft sedan toppnoteringen i början av år 2015. Ser man på grafen ovanför borde man bli ordentligt oroad. Bolaget har haft svårt att leva upp till förväntningarna. Vissa påstår att de har sackat efter med digitaliseringen och onlinehandeln, eller i alla fall att kostnaderna för detta inte har lett till vad som kan önskas. Samtidigt öppnar H&M fortfarande många, många fysiska butiker.  

Hur jag har hanterat detta hittills och hur jag måste välja att göra
På nedgången har jag, som ni kan se ovan, köpt aktier då och då. Dock har jag nästintill inte handlat något i H&M under år 2017, det vill säga när kursen har fallit under 250 kronor. Borde jag ha köpt/köpa nu? På så sätt “snittar jag ner mig”.

Idag (alldeles strax) är det rapport igen, vilket jag är väldigt spänd över. Ger rapporten inga eller väldigt få positiva signaler så överväger jag att sälja en del av innehavet. Jag vill inte äga en aktie som sänker min portfölj! Jag måste helt enkelt minska ner på de bolag som inte håller måttet, även fast jag känner att jag nästintill är “gift” med aktien. Jag har ju ägt bolaget sååå länge.

P.S. Nu har jag i och för sig bara skickat efter kläder från H&M en gång, vilket jag gjorde förra söndagen. Först i förrgår (tisdag) fick jag mail om att paketet är skickat. Är det vanligt att det tar så lång tid eller hade jag bara otur att jag beställde när det var mycket rea och att midsommar kom i vägen? Är H&M:s onlinehandel SÅ dålig? /Missnöjd aktieägare och kund.

Daniel
2017-06-29 @ 21:33:48
URL: http://https://danielinvesterar.blogspot.se

Jag har inte läst rapporten men den kan inte varit så dålig då priset skuttade upp 5-6 kronor.

Jag tror inte på att "snitta ner sig" om man redan har ett stort innehav. Ska man göra ett företag som sjunker i pris till portföljens dominant så ska man verkligen tro på bolaget.

Jag blev ägare till H&M när du slutade köpa. Jag hade vant mig vid ett pris runt 250-300 så när prislappen har varit 240, 220 eller 212 så har det känts billigt. Ingen aning om jag har rätt eller inte men H&M komplimenterar den stora hög industriaktier jag har och jag tror att de kommer kunna betala ut utdelning även om folk är pessimister.

Daniel
2017-06-30 @ 08:08:19
URL: http://https://danielinvesterar.blogspot.se

Jag har inte läst rapporten men den kan inte varit så dålig då priset skuttade upp 5-6 kronor.

Jag tror inte på att "snitta ner sig" om man redan har ett stort innehav. Ska man göra ett företag som sjunker i pris till portföljens dominant så ska man verkligen tro på bolaget.

Jag blev ägare till H&M när du slutade köpa. Jag hade vant mig vid ett pris runt 250-300 så när prislappen har varit 240, 220 eller 212 så har det känts billigt. Ingen aning om jag har rätt eller inte men H&M komplimenterar den stora hög industriaktier jag har och jag tror att de kommer kunna betala ut utdelning även om folk är pessimister.

Daniel
2017-06-30 @ 08:09:16
URL: http://https://danielinvesterar.blogspot.se

Jag har inte läst rapporten men den kan inte varit så dålig då priset skuttade upp 5-6 kronor.

Jag tror inte på att "snitta ner sig" om man redan har ett stort innehav. Ska man göra ett företag som sjunker i pris till portföljens dominant så ska man verkligen tro på bolaget.

Jag blev ägare till H&M när du slutade köpa. Jag hade vant mig vid ett pris runt 250-300 så när prislappen har varit 240, 220 eller 212 så har det känts billigt. Ingen aning om jag har rätt eller inte men H&M komplimenterar den stora hög industriaktier jag har och jag tror att de kommer kunna betala ut utdelning även om folk är pessimister.

Svar: Hej!Tack för din kommentar. Jag läste precis att Stefan Persson har gjort ett till storköp i bolaget. Vi får invänta och se hur framtiden blir helt enkelt.
pengarmoneypengar.blogg.se

Dan
2017-07-03 @ 10:16:51

Hej, har precis börjat följa det du skriver, tack för allt intressant. Även om det gäller mest ditt eget sparande finns mycket för andra att dra lärdom av. Betr. HM har jag inte direkt nåt vettigt att säga. (borde man hålla klaffen då alltså?) Men, det jag däremot läst, är att cykler/livslängd för multibolag minskat oerhört drastiskt de senaste 20 åren. Förr var det inte ovanligt att dessa levde i 100 år eller mer. Idag är spannet väldigt mycket kortare. De som klarar sig bäst är de med mycket starka ägare, helst generationsföretag. Övriga får finna sig i att bli oerhört hårt ansatta konkurrensmässigt och det är en blodig strid de hamnar i. Nokia är väl ett av många exempel. Det gick ganska fort, eller hur? I HMs fall är det inte självklart på nåt sätt hur det kommer gå tror jag, med eller utan Stefan Persson. I övrigt: keep up the good work!
/Dan




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0