Slopad kyrkoavgift - effekt för mig

För första gången kommer jag under inkomstår 2016 inte betala någon kyrkoavgift. Inkomståret 2014 betalade jag  3 800 kronor i kyrkoavgift (inkomståret 2015 har jag ingen uppgift om i nuläget då jag inte hittar den inkomstdeklarationen, jag skrev ju för några dagar sedan att jag är glad att Kivra samlar all sådan post via nätet).

Olika alternativ istället för att betala till kyrkan
Ett roligt sätt är att se på vad man kan få för dessa pengar som jag inte längre behöver betala till Svenska kyrkan. 


Köp av aktier vilket medför ökad årlig utdelning
Vad kan jag köpa för dessa pengar som jag i år slipper betala?
15 stycken HM, vilket ger en ökad årlig utdelning med 146 kronor (baserat på utdelning år 2016) eller
17 stycken Skanska, vilket ger en ökad årlig utdelning med 127 kronor eller
81 stycken Ratos, vilket ger en ökad årlig utdelning med 263 kronor.

“Kvitta” mot flytt från aktie- och fondkonto till ISK
Eftersom jag fortfarande har kvar gamla aktier i ett aktie- och fondkonto kan jag även se det som att jag “gratis” kan flytta över en del av aktierna till ett ISK-konto. Man beskattas ju för avkastningen som man har haft på aktierna när man flyttar över till ett ISK.

 

Lyx
En weekend-helg med hotell och shopping i någon svensk storstad.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0