Årssummering 2016

Året 2016 var ett spännande år. Min ekonomi har rullat på och jag är nöjd.

Nettoförmögenheten
Något som jag har skrivit om många gånger förr är att nettoförmögenheten egentligen inte spelar någon roll för mig. Då är utdelningar viktigare för mig, men jag vill ändå göra månadsvisa sammanställningar.

Året gick in på en nettoförmögenhet med 544 238 kronor. Vid halvtid var nettoförmögenheten 598 042 kronor. Året slutar på 716 989 kronor. Jag har aldrig varit så rik (vad gäller pengar)! Ökningen år 2016 är 172 751 kronor. Förra årets ökning var 149 957 kronor. Nettoförmögenheten ökade i snitt med 14 395 kronor per månad.

Under året har jag passerat otroliga fyra stycken delmål, se bild nedan!

 

Som ni kan se i kurvan så har det bara gått uppåt i år. Jag påminner mig ständigt om att det snabbt kan gå neråt också.

 


Aktiestrategi

I summeringen för år 2015 skrev jag följande:

_________________________

 

“Som jag tidigare har skrivit är min strategi att investera i stora, välkända bolag som jag förstår mig på. Jag vill ha en riskspridning både vad gäller bransch och marknad. Min strategi är också att köpa aktier då och då för att på så sätt köpa aktier både vid uppgång och nedgång. Jag har väldigt svårt för att tajma köp och sälj så det är inget jag sysslar med.


_________________________

 

Strategin har varit densamma under år 2016 men har även byggts på lite i form av att jag har startat en tillväxtportfölj. Det gör jag för att jag känner att jag har en riktigt bra bas med mina stora och stabila innehav. Jag känner därför att jag kan köpa aktier som är lite mer volatila.

Aktieköp
Min strategi är att i stort sett få in alla “lediga” pengar till aktiemarknaden för att de på så sätt ska kunna jobba för mig. Nedan ser ni vilka belopp jag har handlat för genom åren. För år 2016 blir genomsnittet cirka 7 500 kronor per månad. Med ökade utdelningar hoppas jag att det ska medföra att jag kan köpa för högre och högre belopp genom åren. Löneökningen lär inte vara så jättestor för mig men ska väl ändå kunna bidra med några hundralappar extra genom åren.

 
Aktiefördelning 31/12
 
 
 
Utdelningar
För mig är fokus på aktieutdelningar. Det är dessa som jag ska kunna leva på så småningom. Jag vet att det är ett mål som jag kommer att klara!

Snöbollen levererar! Nettoutdelningar: 


 
Lycka till år 2017! /PengarMoneyPengar
 
Mårtens investeringsblogg
2017-01-16 @ 07:26:59
URL: http://mbsmiljon.blogspot.com

Fin årssammanställning och kul att utdelningarna ser ut att öka på fint år för år! Rejäl ökning av din förmögenhet också. Kul!

Svar: Tack för din kommentar! Kul att ha "allt" dokumenterat så här när jag vill gå tillbaka.
pengarmoneypengar.blogg.se

Onkel Tom
2017-01-16 @ 23:14:34
URL: http://onkeltomsstuga.se

Snyggt, du är helt klart på rätt väg! Det går allt fortare när du fått upp farten!

Svar: Tack för din kommentar! Jag känner mig tillfreds med att märka vad tiden gör mer pengarna. Viktigt!
pengarmoneypengar.blogg.se

Mia Miljonär
2017-01-30 @ 22:05:12
URL: http://miamotmiljonerna.blogspot.se

Snyggt jobbat! Har själv liknande nettoförmögenhet, dock väldigt lite i aktier, mest i fastigheter. Investerar som du i stora, stabila utdelare men funderar också på att kanske satsa på några volatila med större risk/vinst.

Ska bli spännande att följa din resa!

Svar: Kul att vi har liknande nettoförmögenhet ändå! Hur mycket får du/ni i överskott från fastighetsuthyrning varje år? Jag tänker att när man har en stabil grund med stora stabila utdelare så kan man gå på att köpa aktier med högre risk.
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0