Måste bygga upp buffert

Jag har egentligen aldrig haft en stor buffert. Och då menar jag pengar som jag har på min huvudbank (den banken där jag har mitt bankkort och bostadslån) som går att få tag i direkt.

Minns inte någon gång som den har varit över 5 000 kronor faktiskt. Frågan är väl huvudsakligen hur mycket jag egentligen behöver i buffert.

  • Jag har fast anställning,

  • en billig bostadsrättsavgift som jag delar med min sambo,

  • ingen egen bil (sambon äger en bil som mestadels används till och från hans jobb),

  • billiga intressen och

  • inga barn.

Om man ser det på det sättet är det ingen stor buffert som jag behöver.

I framtiden tror jag dock att jag kommer att behöva åtminstone 15 000 lättillgängliga kronor. Om inte mer - kanske 20 000 kronor.

I framtiden kommer vara ägare av ett hus som behöver både underhåll och reparationer över tid. Något oförutsett kan även inträffa som måste åtgärdas direkt. Dessutom kan det bli fråga om kraftiga räntekostnadsökningar och på så sätt kan det bli svårt att ställa om.

Sen vet man aldrig om det kommer in barn i bilden som gör att behovet av buffert verkligen sätts på sin spets.

Risken för att bli av med jobbet finns också, uteblivna löner gör att det blir enormt svårt att klara sig utan buffert (dröjer kanske ett tag innan jag får utbetalning från försäkring).

Buffertsparandet är något som ni ser jag måste förändra. Helst nu på en gång. Jag tänker att jag ska börja få in det tänket direkt så att jag kan spara flitigare till buffeten redan nu, på så sätt behöver jag inte tokspara i och med att jag då har längre tid på mig.  

Just nu har jag 1 185 kronor på buffertkontot, vilket är väldigt lite. Jag får löpande titta hur mycket jag lyckas spara dit.

Hur mycket har du på buffertkontot? Hur mycket VILL du ha där?
Mr Wisent
2017-02-18 @ 22:42:23

Hej. Vill tacka för en bra blogg. Hur mycket man vill ha i buffert tror jag är väldigt individuellt. Själv är jag egen företagare och vill ha en buffert som räcker minst till mina fasta kostnader i ett år förr att känna mig trygg. Jag vill inte behöva sälja av mina aktieplaseringar i fall firman skulle gå om kull. Jag har samma mål som du och sparar regelbundet i aktier för att kunna leva på utdelningar, förhoppningsvis från 55 års ålder. 1/3 av buffertpengarna sparar jag på konto som jag kommer åt direkt. Resterande sparar jag på konto med med högre ränta som jag kommer åt inom några dagar

Svar: Som du skriver så beror det nog på vilken fas man är i i livet. Och extra viktigt med buffert ifall man är egen företagare. Vet inte om du har hus eller hur du bor men vid villaägande är ju bufferten också extra viktig. Gillar dina mål!
pengarmoneypengar.blogg.se

Tommy
2017-02-19 @ 10:23:00

Jag har haft en stabil buffert på drygt 50tusen men gör precis som du, toksparar och försöker hela tiden maxa sparkvoten till portföljen istället! Då får man ingen balans på dom två kontona och de blir alltid att man nallar av bufferten när pengarna börjar ta slut på kortet! Denna månaden ställer jag om och börjar planera för dom båda.

Svar: Sunt att ta tag i det! Det är så himla tråkigt att behöva ta av bufferten för att man inte har pengar kvar för “vanliga” köp. Bättre då kanske att inte hetsa sparkvoten sååå mycket utan även se till så att pengarna på kontot räcker varje månad och slippa ta av bufferten. Tack för din kommentar, den peppar!
pengarmoneypengar.blogg.se

Jonas
2017-02-20 @ 08:59:34

Minst 3 månaders kostnader är min buffert (notera kostnader betyder de vanliga mat, hyra, el osv., inte om alla vit varor går sönder samtidigt). Det kan gå upp och ner lite beroende på omständigheterna (lånar ibland till att köpa en aktie och toppar upp igen med nästa lön t.ex.).

Därtill har jag ett kredit kort med en månadslön i kredit om det skulle behövas och jag inte kan få tillgång till pengarna på banken (kredit kortet betalas alltid av 100% varje månad).

Det räcker för mina behov då jag har tillräckligt med tid för att parera om något går fel eller att fixa något i lägenheten vid behov.

Svar: Tack för din kommentar! Det verkar som att du verkligen har tänkt igenom det här och har en plan. Jag ska börja jobba mer med min buffert och se över hur jag ska få till det! =)
pengarmoneypengar.blogg.se

Mike
2017-03-07 @ 21:42:48

Ny följare här! Tack för en bra blogg!
Har 5 månadslöner i buffert, varav hälften är direktåtkomligt och andra hälften åtkomlig inom tre dagar. Har en sparkvot på 30 %. Har även 15 % i portföljens stridskassa, kommer fick att bli svårt att hålla när börsen går bra.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0