USA-valet och nya inköp

Trump! USAs nye president! Jag är en av de som absolut inte trodde att han skulle vinna valet, bland annat genom de opinionsundersökningar som har visats. Men så blev det alltså. När jag vaknade upp imorse så tänkte jag såklart på mitt största intresse; börsen! “Idag kommer det falla!” “Idag uppstår det köplägen!” Jag läste någonstans att svenska börsen förväntades falla med mellan 5 till 10 procent.

 

För att ha beredskap inför och efter valet valde jag att, utöver mitt vanliga månadssparande, överföra 5 000 kronor extra för aktieköp. Nu har jag även 5 000 kronor till från krigskassan som ska överföras till Avanza.

 

Jag måste medge att jag trodde att Clinton skulle vinna och att börsen därför skulle gå upp på dagens börs. Därför köpte jag i måndags och tisdags följande aktier;

17 st Axfood
3 st NCC
6 st Handelsbanken
3 stycken Bonava
Dessutom 7 stycken eWork till tillväxtportföljen.

 

Under morgonen sjönk OMX30 till cirka 3 procent. Jag trodde börsen skulle sjunka mer och hade förberett mig för att köpa i en stor dipp. Så blev det alltså inte och under dagen vände börsen uppåt och slutade på +1.20 %. Såhär skrev jag lite skämtsamt på Twitter imorse: 

 

 

På morgonen köpte jag 6 st NCC-aktier. Dessutom fick jag tips från min bloggkollega (länk här) om att köpa Opus Group som föll mycket på morgonen. Hon äger bolaget sedan innan och har berättat spännande saker. Det sistnämnda köpet är till tillväxtportföljen.

 

Sammanfattningsvis blev jag besviken på att svenska börsen inte gick ner mer nu när Trump vann valet. Om det skulle bli han som var vinnare hade jag ju förberett mig för att sprida ut köpen på många olika bolag. Vi får se om det kommer nedgångar kommande veckor, det lär väl bli lite turbulent med den nye presidenten ändå.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0