Skattefria utdelningar! Överföring till ISK

Jag gillar – precis som många andra också gör – investeringssparkonto. För mig är det bästa att jag genom kontoformen erhåller skattefria utdelningar. Man behöver alltså inte skatta 30 % för de kontanta pengar som ens företag ger en, så som det är på vanligt aktie- och fonddepå.

Sedan tidigare har jag flyttat över aktier från aktie- och fonddepå till ISK (länk), men haft kvar mina Hennes & Mauritz-aktier, Skanska-aktier och Coca Cola-aktier. Tanken är att jag varje år ska föra över en del av aktierna till ISK. Ungefär så att vinsten det året går jämt upp med bolåneräntan som jag betalar (vilket inte är sååå mycket i nuläget).

För ett tag sedan överförde jag 90 stycken H&M-aktier till ISK. Denna överföring innebär ännu mer skattefria utdelningar, fint!

Kvar på min gamla aktie- och fondkonto har jag:
76 st H&M
186 st Skanska
85 st Coca Cola

Kowalski
2016-05-24 @ 22:34:13
URL: http://jakten-pa-nollpunkten.blogspot.se/

Ha i åtanke att det kan vara mer fördelaktigt att ha utländska utdelningsaktier i en KF än ett ISK. Detta på grund av hur Skatteverkets hanterar källskatten.

Gustav och Petrusko går dock igenom det långt bättre än jag kan förklara:

http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2014/04/varning-for-utlandska-utdelningsaktier.html
http://petrusko.blogspot.se/2014/11/utlandska-aktier-i-isk-eller-kf.html

Mvh

Svar: Tack för din kommentar!

Jag har sedan tidigare öppnat en KF för att ha mina kommande utländska köp däri. Och även Coca Cola om jag överför de från aktie-och fondkontot (om det går).
Tack för länkarna, ska läsa inläggen :)
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0