Är jag på väg mot min dröm?

Jag har givetvis många drömmar – men en av de drömmar som jag tänker på varje dag är den om att jag ska bli ekonomiskt fri, kunna leva på passiva inkomster. Kunna välja om jag vill jobba eller inte, helt enkelt göra det jag själv väljer att göra. Och framför allt att själv ha frihet att välja när jag ska göra det.

Det är i nuläget oklart hur stora mina kostnader kommer att bli i framtiden (eftersom jag i nuläget inte lever något familje- eller husliv, vilket jag kanske gör i framtiden). Efter att ha levt några år på det sätt som jag vill leva i framtiden så vet jag också hur mycket jag behöver o röra mig med.

Just nu kan jag tycka att det är rätt kämpigt att hålla liv vid drömmen. Trots att mina totala utdelningar under det här året kommer uppgå till åtminstone 12 500 kronor så är det långt ifrån att kunna leva på dessa passiva inkomster. För att mitt mål om ekonomisk frihet ska bli verklighet inser jag att jag behöver ett antal miljoner.

Ett antal miljoner inser jag också kommer ta väldigt många år att komma upp i. En bra hjälp för mig är då ränta- på räntaeffekten. I nuläget är jag relativt ung och har inga jättestora kostnader. Med ränta- på räntaeffekten kommer mitt sparande påverkas mycket på lång sikt.

Om man ser det på det sättet så inser jag istället att jag har en stor chans att i nuläget göra saker som i framtiden kommer ha stor betydelse. De pengar som jag investerar idag kommer göra underverk i framtiden. Varje krona är ett litet steg på vägen.

Hur gör ni för att hålla fokus och motivationen uppe?

P.S. Trevlig midsommar!

Daniel
2016-06-24 @ 10:25:38
URL: http://https://danielinvesterar.blogspot.se

Jag tycker man ska göra sparandet till en vana och fokusera på andra saker de flesta dagar på året. Om man inte ens tänker på de pengarna som "tillgängliga" så finns det ingen press eller stress.

Hmm, det kanske innebär att lägga ner sin blogg vilket vore synd. Jag läser den ju av en anledning. :-)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0