Summering av år 2015

Nettoförmögenheten under år 2015
Jag är inte i närheten av det stora delmålet 1 000 000 kronor än men jag är på god väg. Vid årsskiftet 2014/2015 låg nettoförmögenheten på 394 281 kronor och nu vid detta årsskifte var nettoförmögenheten 544 238 kronor. Under året har därmed nettoförmögenheten ökat med 149 957 kronor! Genomsnittet för varje månad ligger på 12 496 kronor. Ökningen beror både på nysparande och ökning av aktievärde. 
 
Under året uppnådde jag gränsen 500 000 kronor, fantastiskt! 
 
 
 
Aktiestrategi under år 2015
Som jag tidigare har skrivit är min strategi att investera i stora, välkända bolag som jag förstår mig på. Jag vill ha en riskspridning både vad gäller bransch och marknad. Min strategi är också att köpa aktier då och då för att på så sätt köpa aktier både vid uppgång och nedgång. Jag har väldigt svårt för att tajma köp och sälj så det är inget jag sysslar med. 
 
 
Aktieköp under år 2015
Här nedan ses vilka aktieköp jag har gjort under 2015. Som ni märker så har antalet affärer ökat drastiskt än antalet jag gjorde förr. Det beror på att courtaget ändrades så att det även har gått att göra "småaffärer" utan att courtaget ska äta upp alltihop. 
 
 
 
Aktiefördelning 31/12-2015
I min aktieportfölj har jag 11 bolag (plus en andel av Ratos preferensaktier). Två av dessa bolag är utländska, de amerikanska Coca Cola och Walmart. Jag tycker att fördelningen mellan bolagen är helt okej. Jag har funderingar på att öka andelen i Industrivärden. Kanske även ta in ytterligare ett amerikanskt bolag för att sprida risken ännu mer. 
 
Utdelningar under år 2015 och åren innan
Under år 2015 fick jag 11 000 kronor i nettoutdelningar. Det är jag väldigt nöjd över och hoppas kunna öka dessa med en bra takt framöver. Det stora lyftet för mig har varit har jag med vissa aktier har övergått till ISK-konto vilket påverkar skatten på utdelningarna väldigt mycket. Mer till mig!  
 
 
Med detta önskar jag er läsare en god fortsättning! 
Hoppas att ni väljer att fortsätta följa min blogg och min ekonomiska resa även under år 2016. 
 
Daniel
2016-01-06 @ 14:05:42
URL: http://danielinvesterar.blogspot.se/

Jag fortsätter att följa resan. Igår såg jag att snittamerikanen sparar 5% av sin inkomst och det är i ett land med väldigt svaga sociala skyddsnät. Jag undrar vad snittsvensken sparar. Litar vi alla på att samhället och kortsiktig konsumtion ska göra oss lyckliga?

Att öka kapitalet med 30% på ett år är mycket. Det blir förstås svårare när det är mer pengar men jag gissar att du har en större fallskärm än de allra flesta.

Svar: Intressant angående snittamerikanen.
Tack för din kommentar!
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0