Spara pengarna på hög?

Målet med mina investeringar och övrigt sparande är inte att jag vill vinna någon slags lek om vem som har mest pengar när personen dör. Jag vill istället under hela min livslängd använda pengarna till att leva och må bra.

 

Tanken som ligger bakom det här inlägget är en situation som jag upplevt i ”verkliga” livet, av personer som jag känner väl.

Ett par, födda på 20-talet, levde fattiga i början av äktenskapet. Andra världskriget kom och det var svårt att klara sig. Ändå kunde de köpa hus. De klarade sig på mannens lön medan kvinnan var hemma med barn och skötte hushållet. Det blev dock bättre och bättre ekonomiskt för den här familjen.

 

När kvinnan började närma sig cirka 50 år började även hon arbeta, jag tror att det var på halvtid. Familjen fortsatte att leva snålt, men med resor lite då och då. Innan paret gick i pension hade de haft ett flertal bilar och hade även betalt av allt på huslånet. Dessutom hade de sparat ihop en ansenlig summa som var tänkt att de skulle ha som pensionärer. Men hade de sparade pengarna använts när mannen dog - 86 år gammal? Nej! Det efterlämnades ett hus och flera hundratusen kronor.

 

Det får mig att tänka - jag sparar långsiktigt men inte för att nödvändigtvis ge till mina efterlevande. Jag sparar istället för att nu och i framtiden - under tiden som jag lever - kunna ha det bra. Mitt mål är bland annat att kunna gå ner i arbetstid eller till och med sluta arbeta tidigare i livet än “normalt”. Kunna känna lite frihet tidigt i livet.

 

Hur tänker ni?

 

 
 
Mårtens investeringsblogg
2016-12-13 @ 21:21:33
URL: http://mbsmiljon.blogspot.com

Ja, det där är verkligen alltid värt att påminna sig om. Riskerna är att man aldrig vågar röra sina pengar när det blir större summor. Jag tänker mig att jag ska kunna sätta guldkant på tillvaron av de utdelningar jag får på sikt..och så småningom också börja knapra på kapitalet. Gå ner i arbetstid är klart intressant då tid är ovärderligt.

Svar: Din plan låter mycket bra. Om man väl kommer över “gränsen” att börja sätta guldkant i vardagen med hjälp av utdelningar så hoppas jag att man är klok nog att fortsätta med det. Är nog svårt i början att vänja sig av med beteendet att sparandet går först.
pengarmoneypengar.blogg.se

Slimis
2016-12-14 @ 20:05:45

Ja att hitta en balans i framtiden är viktig. Att aldrig använda något av pengarna man sparat skulle kännas tråkigt. Själv skulle jag vilja ha en lagom stort passiv inkomst och sen leva till stor del av den. Mvh Slimis

Svar: Synd att man inte på förhand vet hur mycket pengar man behöver för att klara sig resten av livet, då vet man när "det är dags". I all vår sparhysteri så får vi inte glömma bort att leva för stunden också.
pengarmoneypengar.blogg.se

Robert
2016-12-19 @ 03:47:00
URL: http://binaraoptionersverige.blogg.se/

Jag håller verkligen med. Detta är ett problem som många glömmer. Man fastnar helt enkelt i livsstilen och tänker att om jag unnar mig det och det så kommer det inte bara kosta pengar utan jag minskar även min utdelning och framtida avkastning. Faran är att man aldrig vågar använda pengarna och då har man levt fattigt även om man har haft pengar.

Jag tror man borde leva lite mer för dagen och unna sig lite mer. Gränsen där är så klart svår att dra, men man ska vara medveten om att livet snabbt kan förändras och helt plötsligt så har pengar inget värde.

Svar: Tack för din kommentar! Jag kan verkligen hålla med dig i allt det du skriver. Tänkvärda ord!
pengarmoneypengar.blogg.se

Karin
2016-12-20 @ 10:50:31
URL: http://forevermore.blogg.se

Mina föräldrar har en hel del pengar sparade på banken till ''oförutsedda utgifter''. Pengar att ha till vattenläcka etc. Vi hade ett åsknedslag i huset i Augusti och en nära vän till familjen (som alltid sparat till pensionen) dog i slutet av November samt en annan vän är dödssjuk i Cancer (även han har sparat till pensionen). Det får mig att fundera. Jag tycker att man ska ha en summa sparad på banken, men inte vara rädd för att unna sig sådant som resor eller vad man nu är intresserad av.

Svar: Tack för din kommentar. Det sätter perspektiv på saker!
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0