Utdelningar 2016

Min målsättning är att kunna leva på utdelningar. Än är jag inte där, men på god väg. 
Jag har fått utdelning från Ratos och deras preferensaktie. Innan årets början satte jag upp nettoutdelningsmål om 12 500 kronor för året, vilket jag med största sannolikhet kommer överstiga. 
Alla utdelningar är tänkta att återinvesteras. 
 
 
 
Sofia
2016-08-19 @ 10:09:42

Hej
Har precis börjat följa dig för jag är nyfiken på att börja spara i aktier. Har aldrig ägt en aktie och undrar rätt mycket över det praktiska just nu. Det jag undrar över är om du köper via din bank, eller via t ex Avanza eller Nordnet? Hur ska man göra egentligen?
Ska man öppna någon typ av investeringssparkonto för att köpa och sälja via? Jag är väldigt osäker på hur skatterna fungerar. Lek med tanken att jag köper tex 5 aktier i bolag 1, 10 i bolag 2 och 10 i bolag tre för att börja "öva" lite på aktier. Om jag då säljer dem, får jag in "kontanter" på mitt konto som då ska skattas? Måste jag själv hålla reda på alla försäljningar för att kunna skatta rätt eller håller banken reda på det i slutet av året om jag har någon viss typ av konto?
Lite sånt undrar jag...
Tack för en bra blogg!

Svar: Hej!Tack för din kommentar.
Jag köper mina aktier via Avanza. Främsta orsaken till att jag inte köper via min vanliga barn är för att courtaget (avgift vid köp och sälj) är så mycket lägre på Avanza. Nordnet har också bra courtageavgifter men jag valde hur som helst Avanza. Jag har ett investeringssparkonto för mina svenska aktier och en kapitalförsäkring för mina amerikanska fonder.
Ditt exempel om att du säljer aktier och får in kontanter på kontot som ska beskattas är för ett aktie- och fondkonto. Det var vanligt för några år sedan. Då beskattas man för 30 % av vinsten. Man har även avdragsrätt i deklarationen för förluster.
I ett ISK så skattas man inte vid aktieförsäljning så som för ett aktie- och fondkonto. I ett ISK schablonsbeskattas man istället. Där är det tillgångarna på kontot som beskattas istället. Läs mer på Skatteverkets hemsida; http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/investeringssparkonto.4.5fc8c94513259a4ba1d800037851.html?q=investeringssparkonto
Det kan vara lite knepigt att förstå till en början, men läs även runt på internet.
Om du har dina aktier i ett ISK behöver du inte själv deklarera vinst och förluster (eftersom dom inte beskattas var för sig). Uppgiften kommer istället som en förtryckt uppgift på deklarationen.

Den här videon från Nordnet har jag för mig att jag har sett för ett tag sedan och tycker att den passar till nybörjare;
https://www.youtube.com/watch?v=rxGMJq9Exu8

Hoppas du får lite mer kött på benen.
Tack för att du läser min blogg.
Hör gärna av dig om du har fler frågor, jag hjälper gärna till!
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0