Bygga hus?

 
Är det någon av er som har någon erfarenhet av husbygge? 
Det är en stor händelse i livet som det behövs tänkas igenom inte bara en gång utan flera gånger. 
 
Efter uppemot femton villa- och radhusvisningar börjar det kännas som att jag och min sambo aldrig kommer hitta något större boende. Av de objekt som vi har tittat på så har det hela tiden varit något i vägen som gjord att det inte blivit något köp. För litet, för stort, för mycket att göra, budgivning som har skenat iväg med mera. 
 
 
 
I den här staden som jag bor i (och i säkert andra också) är det väldigt stor bostadsbrist. De som vill sälja sina hus kan inte göra det för att de inte har något nytt boende att flytta till. Detta leder till att det är väldigt få hus ute till försäljning. När det väl finns något ute så är det stor konkurrens om att få köpa det. 
 
Vi har tanken att ett nybyggt hus kanske skulle passa oss bra - om vi kan köpa en bra tomt. Vi har mest varit inriktade på nyckelfärdiga hus. 
 
Har ni några idéer om att bygga nytt? Egen erfarenhet? Vilken husleverantör har ni använt?
Stor skillnad mellan budget v.s slutlig kostnad? 
Vilka tillval är värda att satsa på? 
Problem som har uppstått? 

Alla era åsikter och tankar är värdefulla för mig! 
Anonym
2016-04-21 @ 19:13:13

Har aldrig byggt hus men jobbat som snickare i 7 år och skulle säga att är du själv lite praktisk och kan göra lite själv så finns ju mest pengar att spara om du köper huset "tätt" och gör allt på insidan på egen hand :)

Svar: Hej! Tack för din kommentar. Tyvärr är varken jag eller min sambo så praktiskt lagda att vi skulle kunna få ihop insidan själva. Vi kan sträcka oss till målning och tapetsering. Så det här kan nog bli dyrt för oss ;)
pengarmoneypengar.blogg.se

linus
2016-04-22 @ 11:39:58

Hej, det är nog väldigt trevligt att bygga sitt eget hus och flytta in i ett helt nytt hus.
Mina föräldrar gjorde det förra året. Dom köpte mammuthus, modernt timmer, enplans villa ca 150kvm, vinkelhus, egen brunn och inget kommunalt avlopp. garage med förråd byggde dom själva med gratis hjälp. Dom fick hjälp med stora delar av markarbetet under huset och altanen på 70kvm byggde dom själva också.
Själva husbygget invändigt och utvändigt gjorde mammuthus.

Allt som allt kostade huset ca 3,8miljoner, utan tomtkostnad. Enligt dom är det i mellanskiktet prismässigt. Enplan är dyrare osv.

Lycka till med husköp/bygge.

Svar: Hej! Tack för att du delar med dig av detta. Mammuthus hade jag faktiskt inte tittat på innan, men oj oj vilka fina hus de har! Jag har hört att det tredje huset blir det som är det mest optimala, då har man lärt sig hur man vill ha det vad gäller planlösning och alla andra viktiga saker.
pengarmoneypengar.blogg.se

Micha
2016-04-25 @ 09:21:03
URL: http://www.sjolyckan.blogg.se

Hej! Jag och min sambo byggde hus och flyttade in vid årsskiftet 2014/2015.
Vi tittade på många hus innan vi fick möjligheten att bygga när vi blev erbjudna att köpa en bit mark av en bekant till familjen. Vi tittade på många olika hus, både många olika leverantörer och varianter (nyckelfärdigt, delad entreprenad och lösvirke) innan vi till slut bestämde oss för lösvirke. Anledning till att det blev lösvirke var flera men den största var att vi då kunde få huset precis så som vi ville. Vi ritade själva och skickade offerter till ett antal olika byggfirmor och husleverantörer. Att använda en vanlig byggfirma istället för en husleverantör gav oss inte bara bäst pris utan också störst valmöjlighet eftersom vi ville göra en del själva.
Vi har gjort i princip hela insidan själva, tapetserat, lagt golv, satt trappen, köket, monterat braskaminen och satt badrumsinredningen. Det vi inte gjort själva av det som syns är kakel och klinkers och kokspisen i köket.

Orkar man tycker jag absolut att lösvirke är det bästa, oavsett om man vill göra något själv eller inte. För oss skilde det på ungefär 600 000 mot att köpa ett motsvarande färdigt hus av en leverantör. Vi hade då fått endast huset för samma kostnad som vi nu fick både hus, dubbelcarport/förråd, hundgård och grovplaneringen av trädgården.

Utgå från vad ni vill ha för hus, ta reda på kostnader och fråga runt bland olika leverantörer/byggfirmor. Ta också en första kontakt med banken för att höra vilka möjligheter ni har där, i vårt fall hade inte vår dåvarande bank SEB på långa vägar lika fördelaktiga byggnadskreditiv som SHB som vi senare bytte till.

Lycka till!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0