Utdelningsfördelning

Ni läsare som har följt mig en längre tid vet detta, men för nya läsare så kan jag berätta vad som är huvudorsaken till att jag investerar i aktier. Det är att jag årligen ska få så mycket passiva inkomster att jag ska kunna gå ner i tid, alternativt sluta jobba helt. 
 
Passiva inkomster kommer vara viktigt den dagen jag bestämmer mig för att leva av dem, men är även väldigt viktigt på resan fram till den tidpunkten. I framtiden kommer jag ha utdelningarna till att kunna leva medan jag under resans gång kommer ha de till att återinvestera. 
 
Hur ska jag göra för att sänka risken? 
För att sänka risken, både nu när jag återinvesterar men även i framtiden när jag lever på passiva inkomster är det viktigt att få ett jämt inflöde. Därför vill jag under tiden inte ha ett eller några få dominerande utdelningsbolag, dvs bolag som, i förhållande till alla utdelningar, delar ut en väldigt stor andel. Om jag har ett (eller några få) dominerande utdelningsbolag kommer det göra att jag blir sårbar om detta bolag sänker sin utdelning väldigt mycket. 
 
Jag har därför gjort diagram som visar hur stor andel varje bolags utdelning utgör. Nedan visas dels 2014 års utdelningar (netto) men jag har även tagit med 2015 års utdelningar. Alla utdelningar för 2015 har jag inte fått ännu, men jag har gjort en uppskattning. 
 
Viktigt att tänka på: 
- Under 2014 hade jag alla aktierna i vanlig fond- och aktiedepå som beskattas med 30 %. 
- I början av år 2015 började jag istället med ISK-konto. Jag beskattas därmed inte längre för utdelningar på samma sätt. 
- På fond- och aktiekontot har jag kvar akiter i Coca Cola, Hennes & Mauritz och Skanska.  
- NCC har utdelning två gånger per år (mars och oktober). Under 2015 har jag köpt aktier i bolaget efter första utdelningen, så här har jag därmed bara räknat med den utdelning jag kommer få i oktober. 
- Nu äger jag även Ica Gruppen, dock köpte jag efter att bolaget haft utdelning. 


2014: 
 
2015: 
Hur ser fördelningen ut? 
Man ska ju börja någonstans, kan man ju säga. Lite så känns det när jag ser tillbaka på 2014 års utdelningar. Jag fick utdelningar från 5 stycken olika företag (i Ratos har jag ju både b-aktien och preferens-aktien). Utdelningar som utgör ungefär 20 % av totala utdelningarna är väldigt riskfyllt. 

I takt med att jag har kunnat köpa in mig i bolag som jag tidigare inte har ägt så är det en form av riskspridning. Jag är då längre inte lika beroende av en eller några få bolags utdelningar. Under 2015 har i allafall antalet olika bolag ökat och spridningen av utdelningsandelarna har kommit igång. 

Kommer jag använda diagrammen när jag ska investera i framtiden? 
Både ja och nej. Jag kommer vara mer försiktig att köpa så många fler aktier i något av bolagen som utgör en väldigt stor del vad gäller utdelningsfördelningen. Några småposter här och där kommer det säkert bli dock. 
Just nu är fokus på att köpa aktier i bolag som är helt nya för mig. Jag funderar både på en del amerikanska bolag och svenska bolag. På så sätt minskar jag både bolagsrisken och utdelningsrisken. 
SportManiak
2021-03-10 @ 11:45:19

Sport betting. Live bet www.marathonbet.live - NHL, NBA

Elliottgoday
2021-09-19 @ 06:00:18

Vrlo je jednostavno kupiti automobil na nasoj net stranici https://wannabuycar.com. Imamo neporecive prednosti u odnosu na trzista automobila i druge net stranice koje postupak kupnje automobila mogu uciniti sto ugodnijim:
- lako i brzo pretrazivanje automobila u gradovima;
- najave o kupnji automobila s opseznim opisom;
- kvalitetna usluga i korisnicka podrska;
- automobil od vlasnika, a ne od preprodavaca.

eners
2022-03-25 @ 19:38:59

Hello, I'm good girl and looking for good man. If you are interested, I'll send my photo. Thank's https://tinyurl.com/ycfs39kn




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0