Nytt aktieköp - ICA Gruppen

Mitt i all börstumult, främst orsakad av det som händer i Grekland, har jag handlat en post med aktier. Valet föll på ICA Gruppen. Köpet består av 25 st aktier för 294,80 kr styck och köptes i måndags.

Genom detta aktieköp ökas (förmodligen) kommande utdelningar för mig. Räkenskapsåret 2014 delade ICA Gruppen ut 9,50 kr. Med samma utdelningsbelopp ger det mig en direktavkastning på 3,2 %. Okej nivå men ingen högutdelare precis. Bolaget verkar dock vara stabilt vilket betyder mycket.

 


 

Varför ICA Gruppen?
För mig är det en bra faktor att de är ledande på marknaden för dagligvaruhandeln i Sverige. Bolaget har redan nu stora marknadsandelar. Jag får en bra känsla för bolaget både när jag läser årsredovisningar och besöker butiker fysiskt. I rapporter beskrivs det att de har fått fler kunder samtidigt som fler varor säljs till varje kund.

 

 

ICA Gruppen har tidigare även bestått av ICA Norge men i början av 2015 köpte Coop Norge upp det. Bra det eftersom ICA Norge har kantats med negativa effekter för ICA Gruppen.

I vår omvärld baseras mer och mer på online och teknikutveckling. Därför tycker jag att det bara är bra att ICA satsar på onlinemarknaden. Där kan de nå en stor marknad.  

 

Deras förvärv av Apoteket hjärtat tycker jag är spännande. Där är de nu nummer två på den svenska apoteksmarknaden.  Jag brukar själv handla en del skönhetsprodukter från Apotek Hjärtat så det blir en extra krydda i vardagen när jag i fortsättningen kommer handla där (det dyker upp fler och fler affärstillfällen när jag handlar som jag på något sätt är ägare av, visst är det kul när det inträffar?)
 



Hur ser jag på framtiden?

Även om börsen generellt kanske kommer gå ner i närtid, bland annat beroende på hur det går med Grekland, så är jag långsiktig i mitt investerande. Det är väldigt viktigt att tänka på! En dipp på t ex. 2 % efter att jag har köpt aktier är inget jag ska hänga läpp för. På lång sikt har det inte så stor betydelse.

 

En av mina huvudregler är att jag ska ha en bred portfölj. Genom minimicourtaget är det en väg att gå. Att ta in ett bolag som ICA Gruppen som jag inte äger sen innan är ett sätt att bredda min portfölj. Bra för framtiden!
ICA Gruppen består även av ICA Bank. I nuläget är det ju låga räntenivåer, det här påverkar även ICA Banken genom att räntenettot blev negativt för senaste räkenskapsåret. Jag antar att det fortsätter så ett tag till. Positivt är ändå att ICA Banken, genom dotterbolag, även ska börja bedriva försäkringsverksamhet.

 

En risk jag kan se är att bolaget måste kunna växa. Hur ska de då kunna växa? Ett sätt är att onlinesatsningarna går vägen men jag befarar att det även kommer kosta en hel del för ICA – speciellt nu i början. Affärerna i Baltikum tycker jag också kan vara en risk, men det kanske bara är mina fördomar.

 



Min krigskassa

Sen en tid tillbaka sparar jag också till en krigskassa. En pott med likvider som jag ska ha till aktieköp när jag tror att det är läge. Just nu ligger beloppet på 47 967 kr. Just nu har jag 18,6 % likvider om man jämför med värdet på aktierna.

Chansar mest
2015-07-02 @ 14:22:50
URL: http://ekonomiskfrihet.blogspot.se/

Icas förvärv av Hjärtat är en riktig killer.
Oavsett vad stötta farmaceuter säger så är ett apotek inget annat än en butik med välutbildad och kompetent personal.

En av de största utmaningarna för apotekskedjorna är logistiken och det är ju ICA experter på - kylvaror? Inga problem...

Synergierna är enorma och jag är rätt övertygad om att Hjärtat snart är den största apotekskedjan i Sverige.

Mvh//Cm

Daniel
2015-07-05 @ 14:19:43
URL: http://danielinvesterar.blogspot.se

Det är på något sätt skönt att veta att man får tillbaka pengarna när man handlar hos något man äger. Även om det bara är en miljondels öre så har man i alla fall sett till att få en del av vinsten!

"ICA Gruppen" är ett av de bolag som jag tittat på, mycket för att de skulle komplettera min industritunga portfölj på ett bra sätt, men de har inte lockat mig tillräckligt mycket, och (hur ologiskt och korkat det än är), den negativa känsla jag får när jag ser särskrivningen i "ICA Gruppen" har inte hjälpt.

Styrkan är att alla behöver mat varje dag och ICA är bra på sånt. Nackdelen är att det är riktigt jobbigt för dem att växa. Öppnas det upp möjligheter så har de många konkurrenter som också vill äta av kakan. Här kan apoteket hjärtat vara nyckeln.

Svar: Det är inte mycket man får tillbaka men man är i alla fall med och bidrar till sitt eget till skillnad ifall man skulle gå till någon konkurrent. Apoteket hjärtat tror jag kan göra Ica Gruppen väldigt mycket gott!
Tack för din kommentar.
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0