Fråga till läsarna; överföring till ISK

Är det någon av mina bloggläsare som vet hur det blir när man överför aktier från en aktiedepå till ISK? Vad händer med det antalet aktier, är det samma antal?

Vad jag har förstått så påverkas aktiekursen till den senaste betalda kursen.

Mikael
2015-01-21 @ 20:27:29

Hej!

Varje aktie du äger är en ägarandel i ett företag. Att du flyttar aktierna till ett ISK kommer rent skattemässigt att betraktas som att aktierna säljs, och därefter flyttas pengarna in till ISK där aktierna återköps, alltså samma antal aktier men som du själv säger till en ny "teoretisk" (av skattemässiga skäl) inköpskurs. Du kommer alltså inte att tappa några ägarandelar i flytten.

Låt säga att du äger 10 aktier i HM på ett aktiekonto och väljer att flytta dem till ISK. Låt också säga att din inköpskurs är 238 kronor. Efter flytten kommer du att ha 10 aktier på ditt ISK till inköpspriset 338 kronor (dagens stängningskurs valde jag att ta som exempel). Vad som dock har inträffat är att du sålt aktierna med vinst från ditt aktiekonto, 10 aktier med en vinst på 100 kronor styck, skulle medföra en vinst på 1000 kronor. I och med flytten uppstår alltså en skatteskuld på 300 kronor.

Nu är börsen relativt högt värderad, vilket troligtvis innebär att du sitter på fina vinster i dina innehav. Kanske är det mest fördelaktigt att flytta allt på en gång, kanske gör du bäst i att helt avvakta, det är det tyvärr ingen som kan ge svar på. Om du är osäker så kan du ju börja flytta över dina aktier i omgångar, under en ettårsperiod eller vad som känns bäst för dig.

Observera att jag själv är en glad amatör, kanske är det något jag missförstått eller förklarat felaktigt, men jag tror att det är så här det fungerar.

Att antalet aktier förblir detsamma vet jag med säkerhet, så där kan du vara lugn.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0