Minskad amortering

Bostadslånet
I början av år 2013 köpte jag min bostadsrätt för 295 000 kr. Eftersom jag la in en ganska stor del i kontantinsats samtidigt som jag har amorterat 1 625 kr varje månad så har jag i nuläget en låg belåningsgrad.
 
Idag har jag en belåningsgrad på 52 %. Från och med i slutet av maj ska jag sänka min amortering till 1 100 kr, se bild nedan. Amorteringsminskningen på 525 kr tror jag inte kommer påverka min räntekostnad särskilt mycket, dels för att lånebeloppet är rätt litet samtidigt som räntesatsen är låg.  
 
 
 
 

Sparande till kontantinsats
Det senaste året, och framförallt senaste halvåret, har jag och min sambo tittat på ett större boende i form av villa eller radhus. Till det behövs en kontantinsats. Just nu har jag 62 031 kr på sparkontot, se bild nedan.
 
För att få ännu lite mer kontanter är tanken att de 525 kr som jag inte längre amorterar ska gå till sparande för kontantinsatsen.
 
Förhoppningsvis ska jag kunna spara undan ännu lite mer pengar än vad som står i tabellen, men minst beloppet som är angivet. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Anonym
2015-04-19 @ 14:52:53
URL: http://www.rikedom.blogg.se

Plus att du eventuellt får pengar till nya boendet från din bostadsrätt? :)

Svar: Precis! Har ett ark i excel där jag ser hur mycket insatsen kan bli utifrån hur mycket jag har kvar på lånet och vad jag får lägenheten såld för.
pengarmoneypengar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0