Min "krigskassa" - fortsättning

Det blev några kommentarer på inlägget om min "krigskassa", se länk. Roligt!

För att fortsätta på ämnet om krigskassan och möjligheten att även kunna investera när börsen går neråt så har jag funderat på ytterligare ett steg. Tänk er följande situation i framtiden för mig;


- jag har en krigskassa som uppnår ett belopp som jag är nöjd med, säg 70 000 - 75 000 kr. Vid en så kallad börskrasch investerar jag hela min krigskassa i stora, stabila bolag. 

- nästa steg som jag då kan ta när krigskassan tagit slut och jag vill investera ännu mer är ett så kallat värdepapperslån. Först och främst måste jag se till min riskbenägenhet för den här handlingen. Om aktieportföljen enbart består av bolag som har en hög risk och som är ostabila på grund av konjunkturer borde inte lån tas på dessa aktier. Det är för stor risk helt enkelt. I min investeringsfilosofi ingår, till övervägande del, bolag som jag betraktar som stabila. Sammantaget gör det här att värdepapperslån i alla fall kan vara ett alternativ för mig. 

 

 
 

  - om allt annat är lika, det vill säga att jag har ett lika litet bostadslån som jag har nu och har kvar mitt arbete samtidigt som min ekonomi känns stabil, skulle jag faktiskt kunna tänka mig att låna pengar för att köpa aktier. Jag pratar inte om några jättestora summor. Investeringarna skulle bli i stora, stabila bolag. Lite som ett kul experiment och för att få lite hävstång

 

Hur ställer ni er till att gå ytterligare ett steg efter att er krigskassa har använts och på så sätt belåna aktier?

 

Rikedom
2015-05-01 @ 08:41:32
URL: http://www.rikedom.blogg.se

Jag tycker du resonerar klokt med att du kan ta värdepapperslån om du har stora och stabila bolag, och det har du ju! Historiskt sätt har vi sett att börsen återhämtar sig efter en krasch och det gör även de enskilda bolagen. Jag är beredd att gör detsamma som du; ta lån för att investera. Anledningen är för att jag med omsorg valt ut bolag att investera i. Får tillägga att jag inte har suttit o räknat på risken.
Hur tänker du på det psykologiska inför en börskrasch? Har du förberett dig på något speciellt sätt? /Rikedom

Aktienovisen
2015-05-14 @ 20:15:01
URL: http://aktienovisen.blogspot.se

Själv sitter man med en ofrivillig krigskassa på runt 150 000 på grund av att man var alldeles för feg i dippen förra hösten :( mår dåligt av att tänka på det då jag agerar väldigt motsägelsefullt eftersom jag alltid sagt att man inte kan tajma marknaden. Ändå sitter jag här med hyffsad krigskassa och väntar på att tajma marknaden haha idiotiskt :D

Svar: Riktigt stor krigskassa - synd bara att den är ofrivillig. Den som ändå kan tajma marknaden =)Ska kolla in din blogg!
pengarmoneypengar.blogg.se

Grisen
2015-06-10 @ 01:08:14
URL: http://https://riksomengris.wordpress.com/

En teckning av Nilörngruppen på 50t sen är det stopp på investeringar till dess att krigskassan når över 50% av innehaven. Ligger på 40% nu.
Att låna ligger väldigt långt bort. Sen kan det heta Knockoutlån eller Superlån. Men det är klart. Finns det lån på säg 5% ränta och HM går under 250...
Då börjar det rycka i belåningsviljan.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0