Utfall av bankmötet

I veckan har jag varit på möte med banken. Som jag skrev här så hade jag vissa mål med mötet. Hur gick det för mig?

- Sänka boräntan. Inför mötet hade jag den vanliga boräntan, vilket för närvarande ligger på 2,14 %, men eftersom villkoren förändras var tredje månad ligger jag kvar på 2,20 %. Jag lyckades förhandla lite i alla fall, 0,15 under den rörliga räntan. Min bankman sa att hon inte kan sänka räntan mer eftersom jag inte har så stora volymer med lån. Det är skillnad sedan om jag och min sambo köper ett radhus eller villa.

 

Just nu kommer alltså min boränta ligga på 2,05 % fram till nästa villkorsändringsdag som jag tror är 1 februari 2015. Efter februari är räntan 1,99 %, om den rörliga räntan ligger kvar på 2,14 %.

 

För mig är det första gången jag överhuvudtaget förhandlat om min boränta. En viktig erfarenhet! Det känns nu som att jag kommer ha mer koll på vad boräntorna ligger på eftersom jag är mer intresserad av att kunna förhandla fler gånger i framtiden. 

 

-Avsluta mitt IPS-sparande. På grund av de nya reglerna för IPS så ville jag avsluta mitt IPS. Sagt och gjort så blev det så. Sparandet är just nu i en ISK som jag har döpt till ”Pension”. Beloppet som dras varje månad är 300 kr.

 

-Sänka min amortering. Min tanke innan mötet var att minska amorteringen till någonstans mellan 1 000 kr till 1 200 kr istället för 1 625 kr. Det kändes dock som att bankmannen inte var beredd med fler förändringar så jag hoppade över den här punkten. Min plan blir istället att maila eller ringa till henne i vår och kanske sänka amorteringen på det sättet. Samtidigt är det ju bra att amortera mycket, men min tanke är istället att jag skulle ha använt dessa överblivna pengar till antingen aktieköp eller sparandet till större boende.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0