Skanska och Ratos har rapporterat

Jag försöker, som så många andra, hänga med i rapporteringen av olika företag. Främst de som jag redan äger aktier i men även andra bolag. 
 
Idag har två företag som jag har aktier i rapporterat, Skanska och Ratos. Vid börsens stängning såg det ut såhär:
Skanska: + 5,50 kr, + 3,68 %
Ratos: + 0,95 kr, + 1,88 %



Totaltutveckling för mig i Skanska: 
+58,61 %

Skanska levererar en bra niomånadersrapport (januari till september) som blev bättre än vad vissa analytiker hade förutspått.
Av pressrelease framgår det att intäkterna ökade 4 procent och uppgick till 101,6 (97,6) miljarder kronor. Efter justering av valutaeffekter ökade intäkterna med 3 procent. Resultatet per aktie ökade med 1 procent till 5,85 (5,81) kronor. 
 
En nyhet (som jag i allafall inte visste om) som VD:n Johan Karlström skriver om är att Skanska, i den latinamerikanska verksamheten, har ökat processen med att färdigställa pågående byggprojekt. Denna verksamhet ska avvecklas. I det tredje kvartalet tas en kostnad om 200 miljoner kronor, på grund av nedskrivningar och ökade kostnader av avvecklingsprocessen.  Skanska lägger även ner drift- och underhållsdelen av den latinamerikanska verksamheten. 
 
Bostadsbyggande och kommersiellt husbyggande i Sverige anges vara stark. Samtidigt har Skanska en stark utveckling i USA och breddar sig till allt fler platser inom landet. 
 
Skanska känns för mig som att det är ett rätt så stabilt bolag som ger bra direktavkastning. Jag har många gånger önskat att jag skulle ha mer likvida medel att köpa fler aktier för. 
 
 
Totalutveckling för mig i Ratos:
-43,88 %
 
Ratos har också släppt en niomånadersrapport idag. Ingen som följer Ratos någolunda har väl kunnat undgå att Inwido har börsnoterats. Exitvinsten för detta blev cirka 1 174 miljoner kronor. IRR har varit 15 %. Ratos har även sålt samtliga aktier i SB Seating. Exitvinsten för detta blev 200 miljoner kronor. IRR har varit 14 %. 
 
VD Susanna Campbell säger att läget ser allt bättre ut och som förväntat. I 10 av 18 innehav har rörelseresultatet ökat. Ratos har god tillgång till kapital och finansering. Just nu finns stort fokus på att hitta intressanta förvärv och Susanna berättar att det finns en lång lista över bolag. 
 
Det mest negativa i Ratos för tillfället, och har väl varit det ett tag nu, är företaget Aibel som är ett norskt oljeserviceföretag. 
 
Jag tycker att det ska bli spännande att följa hur det kommer bli resterande året och i vår. Vi får se om det blir något nytt förvärv eller vad de tänker göra med kapitalet. Det ska även bli spännande att se vad vårens utdelning landar på. 
 
Vad gäller köp så har jag länge varit sugen när aktiekursen har legat runt 50 kronor, men jag har inte riktigt vågat. Dels har jag redan investerat så pass mycket i bolaget och dels så tycker jag att det är lite osäkert ibland. Jag har även haft svårt att följa bolaget med alla innehaven som ingår. 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0