Nettoförmögenhet 30/11-14

Då var det åter dags att sammanställa det ekonomiska läget för min privatekonomi. Förra månadens nettoförmögenhet hamnade på 357 646 kr. Jag har nu tagit sikte på 400 000 kronorsmålet och det går med stormsteg om man ser till ökningen på 23 704 kr. Nettoförmögenheten hamnade på 381 350 kr. 
 
 
Det känns fantastiskt! Nu har börsen på senaste tiden gått upp väldigt mycket, så en stor del av ökningen beror på uppgången där. En hel del kommer även från nysparandet då jag inte har haft några höga kostnader alls. Samtidigt har jag amorterat på bolånet med 1 625 kr och CSN med 500 kr. 
 
Ett litet aktieköp har gjorts vad gäller Ratos. Jag köpte 180 stycken aktier. 
 
Tankar inför framtiden
Jag är beredd på att exempelvis börsen kan gå ner ett antal procent. Eftersom jag har så pass mycket i värde på aktierna så kan det bli stora förändringar. Jag har därför inte så jättestora förhoppningar om att 400 000 kr i nettoförmögenhet måste uppnås snart, även om jag är på en god väg. 
 
 
 
 
 
 
Inför framtiden ser det dock bra ut. Till skillnad mot vad många andra har, så kommer jag förhoppningsvis inte ha så stora kostnader i jul. Känns bra! 
 
 
 
 
 
Mitt boendesparande
Amorteringen på bolånet går som planerat. Jag tycker att det känns väldigt bra att amortera ner på det. Bra sparande inför framtiden då jag och min sambo ska köpa större boende! 
 
Jag sparar även till större boende via likvida medel där ambitionen är att sätta undan 800 kr per månad till detta. Just nu är det sparandet på 55 200 kr. Nedan ser ni min plan: 

Mina aktier
Den här månaden har aktievärdet gått upp väldigt mycket. På en månad har OMX30 gått från 1 379 till 1 461. För min del innebär det flera tusen kronor upp i värde. 
 
Nästa köptillfälle kommer bli i december. Jag är inte riktigt säker på vad det kan bli för köp då men någon bankaktie ligger bra till i allafall. 
 
Min plan är att jag ska genomföra ett köp var tredje månad då jag har som mål att spara 4 000 kr i månaden. Det blir då kontinuerliga köp - vilket jag gillar. Vid sidan av de här 4 000 kr försöker jag spara till en "krigskassa" att kunna använda när jag ser köplägen. 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0