Räntesänkning

Riksbanken meddelade i torsdags att de sänker reporäntan från 0,75 procent till 0,25 procent.

Bankerna gör nu i alla fall ett kap eftersom de får låna pengar billigare än förut, samtidigt som de inte sänker bolånetagarnas boräntor med lika mycket som de själva fick sänkt.

 

Jag, som har Länsförsäkringar som bank när det gäller bolån, blir naturligtvis glad att de sänker sin tremånadersränta från 2,62 procent till 2,47 procent. Eftersom jag inte har så höga skulder kommer det dock inte bli så stor skillnad för mig vad gäller räntekostnader (ungefär 20 kr i månaden). Igår meddelade dock Länsförsäkringar att de sänker den rörliga räntan ytterligare 0,06 procentenheter till 2,41 procent.

 

I början av 2013 när jag köpte min lägenheten hade jag en ränta på 3,03 procent.

Jag är en av de kunderna som banken älskar - jag har nämligen inte bett om att förhandla om min ränta. Det borde jag givetvis ha gjort. Jag är en trygg kund med inte allt för höga skulder om man ser till min årslön.

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0