Nettoförmögenhet 30/4-2014

Månaden har gått mot sitt slut och det är dags för en summering. En fantastiskt månad, både penga- och vädermässigt.

 

Lönen som blev utbetald var väldigt hög, mycket beroende på att jag fick extrapengar för att jag har varit på jobb på annan ort med tillkommande övernattning.

 

En del utdelningar har även kommit in på kontot. I början av maj kommer utdelningar för H&M och Electra Gruppen, vilket påverkar nästa månads nettoförmögenhet.

 

Förra månaden trodde jag att hela beloppet för sommarsemestern skulle betalas i mars, men det var endast 1 700 kr. Resterande cirka 8 800 kr betalas istället i juni.



 Mitt sparande på HoistSpar ligger i nuläget på 67 614 kr. Det är uppdelat enligt nedan. En del av kontona är nyöppnade så som "Skogsmarken", "Framtid" och "30 år". Eftersom det känns som att det är långt fram i tiden så fylls dessa konton inte på med så höga belopp varje månad. Fokus ligger nu på att fylla på med pengar till "Bostad" och "Resor" eftersom det är det som är mest aktuellt. 

 

Förutom sparande till Hoistspar har jag även sparande till Avanza. Dessa pengar går till framtida aktieköp. För närvarande är summan av det sparandet 10 630 kr. 


 
 Här är lite information om mina aktier. Mitt första köp gjordes våren 2010 och har sedan dess blivit mer och mer aktuellt. Electra Gruppen är ju helt klart den aktie som har gått bäst om man ser till avkastningsprocent. I och för sig är ju inte bolagets utdelningar helt fel heller! 

Det senaste köpet är Coca Cola. Aktien har tuffat på bra tycker jag och hittills gett mig en utdelning. 
 
 
Strategin för aktieinvesteringar är främst "köp- och behåll"! Därför är jag ute efter stora och stabila företag. En annan viktig aspekt är att jag vill köpa aktier som ger utdelningar. För mig är det också viktigt att sprida riskerna. Det gör jag genom att bland annat ha aktier inom spridda branscher
 
 På skuldsidan belastas jag med ett bolån och ett CSN-lån. Eftersom CSN-lånet är så förmånligt så betalar jag bara det jag måste betala per kvartal.
 
 
Jag har även gjort en sammanställning över bolånet som visar hur mycket jag har kvar på lånet varje månad och hur stor skuldgraden är. Varje månad amorterar jag 1 625 kr på bostadslånet. Jag köpte bostadsrätten för 295 000 kr i januari 2013. I mitten av år 2015 kommer jag ha en skuldsättningsgrad på 50 %. Frågan är hur länge jag ska amortera ner på bolånet? Funderar på om det finns smartare sätt att använda pengarna till. 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

PengarMoneyPengar

Välkommen till bloggen om min privatekonomi! Min väg mot höga passiva inkomster.

RSS 2.0